326 • Typ školy První hodnocená charakteristika našeho zájmu se zabývá otázkou, zda lepších výsledků v hodnocení PISA dosahují žáci veřejných či soukromých škol. Obrázek 2-70 ukazuje poznatky tohoto srovnání, které naznačují lepší výsledky žáků soukromých škol u všech sledovaných zemí s výjimkou Rakouska a matematické gramotnosti u Německa. Zjištěné poznatky je ovšem potřeba dát do kontextu relativně malého podílu žáků soukromých škol, na které v hodnocení PISA v rámci 16 sledovaných zemí připadá třináctiprocentní podíl. Zároveň poznamenejme, že nejvyšší podíl žáků soukromých škol vykazuje Irsko (62 %), kde však lze hovořit spíše o kvazisoukromých školách. Konečně zdůrazněme, že soukromé školy mají logickou tendenci častěji navštěvovat žáci s lepšími socioekonomickými předpoklady domácího prostředí. Při kontrole tohoto faktoru nejsou rozdíly mezi soukromými a veřejnými školami relevantní (viz OECD 2010d). Obrázek 2-70: Podíl výsledků žáků soukromých škol k výsledkům žáků veřejných škol v hodnocení PISA 2009 upravený rozdílem jednotkou 1; čtenářská, matematická, přírodovědná gramotnost Zdroj: databáze PISA 2009 326