325 Tabulka 2-63: Přehled hodnocených charakteristik rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností ve vazbě na rozdíly v dosažené úrovni žáků Charakteristika Hodnoty pro hodnocení PISA PIRLS/TIMSS 1. Typ školy - veřejná škola - soukromá škola 2. Lokalizace školy v rámci sídelní hierarchie - sídlo s méně než 15 tis. obyvateli - sídlo s více než 100 tis. obyvateli - sídlo s méně než 15 tis. obyvateli - sídlo s více než 100 tis. obyvateli 3. Pohlaví žáka - chlapec - dívka - chlapec - dívka 4. Účast žáka na rané fázi vzdělávání - méně než 1 rok - více než 1 rok - 1 až 3 roky - více než 3 roky 5. Délka praxe učitele - méně než 5 let - více než 20 let 6. Konkurenční prostředí škol - 2 a více konkurenčních škol v okolí - žádná konkurenční škola v okolí 7. Tlak a zájem ze strany rodičů - ano - ne 8. Seskupování žáků do tříd podle schopností - školy seskupující žáky do tříd pro více předmětů - školy neseskupující žáky do tříd v žádném předmětu 9. Podíl žáků jiného jazykového původu - méně než 10 % žáků školy - více než 10 % žáků školy 10. Zainteresovanost žáka na výuce - pozornost žáků ve většině hodin - pozornost žáků jen v některých hodinách - vysoká - nízká 11. Problémy s disciplínou žáků - vůbec nebo v některých hodinách - vždy nebo ve většině hodin - ano - ne 12. Socioekonomický statut navštěvované školy - vysoký socioekonomický statut - nízký socioekonomický statut 13. Kvalita domácích předpokladů vzdělávání žáka* - vysoká - nízká 14. Problémy faktorů výuky - bez problémů - existence problémů * Vzdělání a zaměstnání rodičů, vybavenost domácnosti vzdělávacími pomůckami Zdroj: databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 325