317 Obrázek 2-65: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Kvalita předpokladů čtenářské gramotnosti“ a dosažené úrovně čtenářské gramotnosti sledovaných zemí v hodnocení PIRLS 2011 Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-64 a 2-65 nepotvrzují formulovaný předpoklad, když ukazují na poměrně různorodé postavení sledovaných zemí ve vazbě na hodnoty jejich kvality předpokladů čtenářské gramotnosti a dosažené úrovně čtenářské gramotnosti. Tuto skutečnost zároveň potvrzují vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-60, které ukazují jednak velmi slabý vztah mezi oběma proměnnými a současně na odlišnost těchto vztahů v rámci testování PISA a PIRLS. V tomto kontextu poukažme současně na poměrně výrazně subjektivní charakter dílčích ukazatelů kompozitního ukazatele kvality předpokladů čtenářské gramotnosti. 317