314 Obrázek 2-63: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Socioekonomické předpoklady domácího prostředí žáka“ a dosažené úrovně základních gramotností sledovaných zemí v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 Pozn.: Dosažená úroveň základních gramotností jako průměrná hodnota země ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-62 a 2-63 naznačují relevantnost formulovaného předpokladu, když ukazují na tendenci zemí s relativně lepšími socioekonomickými předpoklady dosahovat vyšší úrovně základních gramotností (např. Finsko, Kanada). Tuto skutečnost zároveň potvrzují vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-59. 314