311 Obrázek 2-61: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Kvalita výukového prostředí školy“ a dosažené úrovně základních gramotností sledovaných zemí v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 Pozn.: Dosažená úroveň základních gramotností jako průměrná hodnota země ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-60 a 2-61 zcela nepotvrzují formulovaný předpoklad, když ukazují na tendenci zemí s relativně nejvyšší dosaženou úrovní základních gramotností vykazovat spíše průměrné hodnoty kvality výukového prostředí školy (např. Finsko, Kanada). Zároveň však rozložení hodnot v případě testování PIRLS/TIMSS 2011 ukazuje na tendence přímého vztahu mezi hodnocenými proměnnými. Uvedené skutečnosti potvrzují vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-58. 311