308 Obrázek 2-59: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Důraz na konkurenci a selektivitu ve vzdělávání“ a dosažené úrovně základních gramotností sledovaných zemí v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 Pozn.: Dosažená úroveň základních gramotností jako průměrná hodnota země ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-58 a 2-59 ukazují na rozdílné tendence týkající se vztahů konkurence a selektivity k dosahované úrovni základních gramotností ve sledovaných zemích. Příklady Finska na jedné straně a Nového Zélandu v hodnocení PISA 2009 respektive USA v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 na straně druhé představují dva rozdílné příběhy. Obecně se tak nezdá být patrný vztah mezi dvojicemi proměnných, což potvrzují i vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-57. 308