305 Obrázek 2-57: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Zastoupení mladých učitelů a učitelů mužského pohlaví“ a dosažené úrovně základních gramotností sledovaných zemí v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 Pozn.: Dosažená úroveň základních gramotností jako průměrná hodnota země ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-56 a 2-57 ukazují na rozdílné tendence týkající se vztahů zastoupení mladých učitelů a učitelů mužského pohlaví ve sledovaných zemích a jejich dosaženou úrovní základních gramotností. V případě velmi vysokého zastoupení starších učitelů a žen se však jeví výsledky zemí s těmito charakteristikami spíše horší, a to zejména v hodnocení PISA 2009 (např. Česká republika, Rakousko, Slovensko). Poznatek slabého přímého vztahu potvrzují i vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-56. 305