302 Obrázek 2-55: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Úroveň stimulujících faktorů práce učitelů“ a dosažené úrovně základních gramotností sledovaných zemí v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 Pozn.: Dosažená úroveň základních gramotností jako průměrná hodnota země ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-54 a 2-55 ukazují na jistou tendenci k potvrzení předpokladu, když země s relativně vyšší úrovní stimulujících faktorů práce učitelů dosahují spíše vyšší úrovně základních gramotností (např. Finsko, Kanada) a naopak země s relativně nižší úrovní stimulujících faktorů práce učitelů dosahují spíše nižší úrovně základních gramotností (např. Slovensko, Česká republika). Poznatek slabého přímého vztahu potvrzují i vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-55. 302