299 Obrázek 2-53: Vztah kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností „Účast na rané fázi vzdělávání“ a dosažené úrovně základních gramotností sledovaných zemí v hodnocení PIRLS/TIMSS 2011 Pozn.: Dosažená úroveň základních gramotností jako průměrná hodnota země ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Obrázky 2-52 a 2-53 nepotvrzují tento předpoklad, když ukazuje jednak na existenci zemí s relativně nižší účastí na raném vzdělávání a přitom s relativně vysokou dosaženou úrovní základních gramotností (např. Finsko, Kanada) a naopak zemí s relativně vyšší účasti na raném vzdělávání a přitom s relativně vysokou dosaženou úrovní základních gramotností (např. Nový Zéland v testování PISA 2009 a Anglie v testování PIRLS/TIMSS 2011). Zároveň lze pozorovat jistou tendenci velmi slabého nepřímého vztahu, přičemž toto tvrzení potvrzují i vybrané statistiky korelační analýzy v tabulce 2-54. 299