293 Obrázek 2-49: Hodnota kompozitního ukazatele konstruovaného z indikátorů kategorie „Kvalita předpokladů informační gramotnosti“ pro sledované země Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Tabulka 2-52: Typologie sledovaných zemí vzhledem ke kompozitnímu ukazateli kategorie „Kvalita předpokladů informační gramotnosti“ Typ Země Vysoká kvalita Austrálie, Dánsko, Norsko, Velká Británie – Anglie Vyšší kvalita Finsko, Nový Zéland, Slovensko, Slovinsko Nižší kvalita Česká republika, Rakousko, Kanada, Německo, Švédsko, USA Nízká kvalita Irsko, Polsko Pozn.: Hraniční hodnoty jednotlivých typů zemí stanoveny jako hodnoty aritmetického průměru a násobků směrodatné odchylky hodnot kompozitního ukazatele všech sledovaných zemí s tím, že: - součet průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici vysoké a vyšší kvality, - průměr odpovídá hranici vyšší a nižší kvality, - rozdíl průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici nižší a nízké kvality. Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 2.4 Korelace a vztahy k dosahované úrovni základních gramotností Čtvrtá podkapitola navazuje na poznatky předchozích dvou podkapitol tím, že se zabývá hodnocením dílčích korelací a vztahů mezi rámcovými podmínkami škol na jedné straně a dosahovanými výsledky v mezinárodním testování na straně druhé. Hodnocení je provedeno ve dvojí podobě: - První podoba se zabývá hodnocením vztahů mezi rámcovými podmínkami škol pro rozvoj základních gramotností tak, jak jsou definovány v tabulkách 2-24 a 2-25, na jedné straně a dosahovanou úrovní základních gramotností v mezinárodním testování na straně druhé, a to na úrovni sledovaných zemí. 293