290 - země s vysokou či vyšší kvalitou předpokladů matematické gramotnosti jsou charakteristické nižším vnímáním problémů spojených s nedostatkem kvalifikovaných učitelů a vybaveností faktorů učení, včetně technické literatury, v domácím prostředí žáků, rozšířeným vnímáním matematiky jako koníčka a zábavy, vysokou časovou dotací výuky matematiky, vysokou mírou zaujetí žáka pro předmět a vyšší účastí žáků na rozšiřujících hodinách matematiky, - země s nízkou či nižší kvalitou předpokladů matematické gramotnosti jsou charakteristické vyšším vnímáním problémů spojených s nedostatkem kvalifikovaných učitelů a vybaveností faktorů učení, včetně technické literatury, v domácím prostředí žáků, méně rozšířeným vnímáním matematiky jako koníčka a zábavy, nižší časovou dotací výuky matematiky, nízkou mírou zaujetí žáka pro předmět a nižší účastí žáků na rozšiřujících hodinách matematiky. Česká republika se v tomto ohledu řadí mezi země s relativně vyšší kvalitou předpokladů matematické gramotnosti. Obrázek 2-47: Hodnota kompozitního ukazatele konstruovaného z indikátorů kategorie „Kvalita předpokladů matematické gramotnosti“ pro sledované země Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Tabulka 2-50: Typologie sledovaných zemí vzhledem ke kompozitnímu ukazateli kategorie „Kvalita předpokladů matematické gramotnosti“ Typ Země Vysoká kvalita Polsko, Slovensko, Slovinsko, USA Vyšší kvalita Austrálie, Česká republika, Velká Británie – Anglie Nižší kvalita Kanada, Irsko, Německo, Norsko, Nový Zéland, Rakousko Nízká kvalita Dánsko, Finsko, Švédsko Pozn.: Hraniční hodnoty jednotlivých typů zemí stanoveny jako hodnoty aritmetického průměru a násobků směrodatné odchylky hodnot kompozitního ukazatele všech sledovaných zemí s tím, že: - součet průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici vysoké a vyšší kvality, 290