289 Obrázek 2-46: Hodnota kompozitního ukazatele konstruovaného z indikátorů kategorie „Kvalita předpokladů čtenářské gramotnosti“ pro sledované země Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Tabulka 2-49: Typologie sledovaných zemí vzhledem ke kompozitnímu ukazateli kategorie „Kvalita předpokladů čtenářské gramotnosti“ Typ Země Vysoká kvalita Kanada, Polsko, Nový Zéland Vyšší kvalita Austrálie, Česká republika, Slovensko, Slovinsko, USA Nižší kvalita Dánsko, Irsko, Německo, Norsko, Velká Británie – Anglie Nízká kvalita Finsko, Rakousko, Švédsko Pozn.: Hraniční hodnoty jednotlivých typů zemí stanoveny jako hodnoty aritmetického průměru a násobků směrodatné odchylky hodnot kompozitního ukazatele všech sledovaných zemí s tím, že: - součet průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici vysoké a vyšší kvality, - průměr odpovídá hranici vyšší a nižší kvality, - rozdíl průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici nižší a nízké kvality. Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) • Kvalita předpokladů matematické gramotnosti Kompozitní ukazatel kategorie „Kvalita předpokladů matematické gramotnosti“ je tvořen devíti indikátory v souladu s tabulkou 2-25, přičemž všem indikátorům je přiřazena stejná váha. Obrázek 2-47 znázorňuje pořadí sledovaných zemí vzhledem k takto utvořenému kompozitnímu ukazateli. Tabulka 2-50 pak představuje typologii hodnocených zemí ve vztahu ke kvalitě předpokladů matematické gramotnosti s tím, že vymezuje čtyři typy zemí v souladu s metodikou formulovanou v úvodu kapitoly 2.3: 289