287 Tabulka 2-48 pak představuje typologii hodnocených zemí ve vztahu ke kvalitě výukového prostředí školy s tím, že vymezuje čtyři typy zemí v souladu s metodikou formulovanou v úvodu kapitoly 2.3: - země s vysokou či vyšší kvalitou socioekonomických předpokladů domácího prostředí žáka jsou charakteristické vyšším zastoupením terciárně vzdělaných osob v populaci i rodině žáka respektive vyšším ekonomickým, sociálním a kulturním statutem, - země s nízkou či nižší kvalitou socioekonomických předpokladů domácího prostředí žáka jsou charakteristické nižším zastoupením terciárně vzdělaných osob v populaci i rodině žáka respektive nižším ekonomickým, sociálním a kulturním statutem. Česká republika se v tomto ohledu řadí mezi země s relativně nízkou kvalitou socioekonomických předpokladů domácího prostředí žáka. Obrázek 2-45: Hodnota kompozitního ukazatele konstruovaného z indikátorů kategorie „Socioekonomické předpoklady domácího prostředí žáka“ pro sledované země Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 287