286 Tabulka 2-47: Typologie sledovaných zemí vzhledem ke kompozitnímu ukazateli kategorie „Kvalita výukového prostředí školy“ Typ Země Vysoká kvalita Dánsko, Polsko, Velká Británie – Anglie Vyšší kvalita Irsko, Slovensko, USA Nižší kvalita Česká republika, Finsko, Kanada, Německo, Norsko, Rakousko, Švédsko Nízká kvalita Austrálie, Nový Zéland, Slovinsko Pozn.: Hraniční hodnoty jednotlivých typů zemí stanoveny jako hodnoty aritmetického průměru a násobků směrodatné odchylky hodnot kompozitního ukazatele všech sledovaných zemí s tím, že: - součet průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici vysoké a vyšší kvality, - průměr odpovídá hranici vyšší a nižší kvality, - rozdíl průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici nižší a nízké kvality. Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) • Socioekonomické předpoklady domácího prostředí žáka Kompozitní ukazatel kategorie „Socioekonomické předpoklady domácího prostředí žáka“ je tvořen třemi indikátory v souladu s tabulkou 2-24. V rámci definovaných indikátorů je vyšší váha přiřazena indikátoru index ekonomického, sociálního a kulturního statutu (50 %), zatímco zbývajícím dvěma indikátorům je přiřazena váha po 25 %. Obrázek 2-45 znázorňuje pořadí sledovaných zemí vzhledem k takto utvořenému kompozitnímu ukazateli. 286