280 Obrázek 2-40: Hodnota kompozitního ukazatele konstruovaného z indikátorů kategorie „Účast na rané fázi vzdělávání“ pro sledované země Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) Tabulka 2-43: Typologie sledovaných zemí vzhledem ke kompozitnímu ukazateli kategorie „Účast na rané fázi vzdělávání“ Typ Země Vysoká účast Nový Zéland, Velká Británie – Anglie, Irsko, Norsko Vyšší účast Česká republika, Německo, Rakousko, Slovinsko, USA Nižší účast Austrálie, Dánsko, Kanada, Slovensko, Švédsko Nízká účast Finsko, Polsko Pozn.: Hraniční hodnoty jednotlivých typů zemí stanoveny jako hodnoty aritmetického průměru a násobků směrodatné odchylky hodnot kompozitního ukazatele všech sledovaných zemí s tím, že: - součet průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici vysoké a vyšší účasti, - průměr odpovídá hranici vyšší a nižší účasti, - rozdíl průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici nižší a nízké účasti. Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) • Úroveň stimulujících faktorů práce učitelů Kompozitní ukazatel kategorie „Úroveň stimulujících faktorů práce učitelů“ je tvořen jedenácti indikátory v souladu s tabulkou 2-24. Indikátory jsou rozděleny do dvou skupin: - finanční ohodnocení práce učitelů zastoupené prvními šesti indikátory kategorie, - výuková zátěž učitelů zastoupená dalšími pěti indikátory kategorie. Předpokládáme vyšší význam první skupiny indikátorů, které je tak přiřazena vyšší váha (75 %). Váhy indikátorů uvnitř skupiny jsou stanoveny rovnoměrně, přičemž zohledňují situaci, kdy hodnota některého z indikátorů pro danou zemi není známa. Poznamenejme, že z hodnocení bylo vyřazeno Švédsko, u kterého nejsou dostupné údaje pro většinu indikátorů výukové zátěže učitelů. Obrázek 2-41 280