279 Tabulka 2-42: Typologie sledovaných zemí vzhledem ke kompozitnímu ukazateli kategorie „Výše financování vzdělávání“ Typ Země Vysoká finanční alokace Dánsko, Norsko Vyšší finanční alokace Austrálie, Finsko, Irsko, Kanada, Nový Zéland, Rakousko, Švédsko, USA, Velká Británie-Anglie Nižší finanční alokace Slovinsko Nízká finanční alokace Česká republika, Polsko, Slovensko Pozn.: bez Německa s ohledem na chybějící data Pozn.: Hraniční hodnoty jednotlivých typů zemí stanoveny jako hodnoty aritmetického průměru a násobků směrodatné odchylky hodnot kompozitního ukazetele všech sledovaných zemí s tím, že: - součet průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici vysoké a vyšší finanční alokace, - průměr odpovídá hranici vyšší a nižší finanční alokace, - rozdíl průměru a směrodatné odchylky odpovídá hranici nižší a nízké finanční alokace. Zdroj: podle OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) • Účast na rané fázi vzdělávání Kompozitní ukazatel kategorie „Účast na rané fázi vzdělávání“ je tvořen třemi indikátory v souladu s tabulkou 2-24. Váhy jednotlivých indikátorů jsou v tomto ohledu rozděleny následujícím způsobem: - průměrný rok vstupu žáků do povinného vzdělávání – 50 %, - podíl zapsaných dětí do předškolního vzdělávání ve věku 4 let – 25 %, - podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok – 25 %. Motivace k tomuto rozdělení vah je dána snahou dát rovnoměrný význam do jisté míry alternativních možností v podobě dřívějšího vstupu do povinného vzdělávání na jedné straně a účasti dětí na předškolním vzdělávání na straně druhé. Obrázek 2-40 znázorňuje pořadí sledovaných zemí vzhledem k takto utvořenému kompozitnímu ukazateli Tabulka 2-43 pak představuje typologii hodnocených zemí ve vztahu k účasti na rané fázi vzdělávání s tím, že vymezuje čtyři typy zemí v souladu s metodikou formulovanou v úvodu kapitoly 2.3: - země s vysokou či vyšší účastí na rané fázi vzdělávání jsou charakteristické dřívějším začátkem povinné školní docházky respektive vyšším podílem žáků ve věku 4 let, kteří navštěvují předškolní vzdělávání, a to relativně delší dobu, - země s nízkou či nižší účastí na rané fázi vzdělávání jsou charakteristické pozdějším začátkem povinné školní docházky respektive nižším podílem žáků ve věku 4 let, kteří navštěvují předškolní vzdělávání, a to relativně kratší dobu. Česká republika se v tomto ohledu řadí mezi země s relativně vyšší účastí na rané fázi vzdělávání. 279