275 2.3.16 Syntéza poznatků v kontextu situace v České republice Syntéza poznatků, týkajících se rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností ve sledovaných zemích, je založena na tvorbě kompozitních ukazatelů konstruovaných pro definované kategorie obou typů indikátorů. Primárně je syntéza zasazena do kontextu situace v České republice. Obrázky 2-37 a 2-38 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek škol České republiky pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-41 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Česká republika dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-41: Přehled obecných a specifických indikátorů České republiky s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O2-3: Podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok O5-5: První rok výběru školy O6-1: Zastoupení žáků jiného jazykového původu S1-3: Problémy pracovních podmínek učitelů čtení S1-5: Vybavenost domácností žáků klasickou literaturou S2-3: Problémy pracovních podmínek učitelů matematiky S2-4: Vybavenost domácností žáků technickou literaturou S3-6: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - konec povinné školní docházky S3-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách přírodovědy Relativně negativní O1-1: Výdaje na vzdělávání na žáka – ZŠ O1-2: Výdaje na vzdělávání na žáka - SŠ O1-3: Výdaje na vzdělávání k HDP - ZŠ O3-1: Průměrný plat začínajícího učitele - ZŠ O3-2: Průměrný plat začínajícího učitele - nižší stupeň SŠ O3-3: Průměrný plat začínajícího učitele - vyšší stupeň SŠ O3-4: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - ZŠ O3-5: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - nižší stupeň SŠ O3-6: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - vyšší stupeň SŠ O4-1: Zastoupení učitelů do 39 let - ZŠ O4-3: Zastoupení žen - ZŠ O6-3: Špatné vztahy učitel-žák pohledem ředitele O6-4: Narušování výuky ze strany žáků O6-5: Chybějící respekt žáků k učiteli O6-6: Pozitivní vztah učitel-žák pohledem žáka O6-7: Ochota učitele dodatečné pomoci žákovi O7-1: Podíl populace ve věku 35-44 let s terciárním vzděláním O7-2: Index ekonomického, sociálního a kulturního statutu O7-3: Žáci s alespoň jedním rodičem s vysokoškolským vzděláním Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 275