272 2.3.15 Velká Británie – Anglie Obrázky 2-35 a 2-36 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek škol Velké Británie - Anglie pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-40 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Velké Británie - Anglie dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-40: Přehled obecných a specifických indikátorů Velké Británie - Anglie s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O1-4: Výdaje na vzdělávání k HDP - SŠ O2-1: Průměrný rok vstupu žáků do povinného vzdělávání O4-1: Zastoupení učitelů do 39 let - ZŠ O4-2: Zastoupení učitelů do 39 let - SŠ O4-4: Zastoupení žen - nižší stupeň SŠ O5-2: Streaming do tříd O5-3: Streaming uvnitř třídy O6-3: Špatné vztahy učitel-žák pohledem ředitele O6-4: Narušování výuky ze strany žáků O6-5: Chybějící respekt žáků k učiteli O6-9: Disciplína a bezpečnost školy S3-4: Nedostatek laboratorního vybavení pro výuku S3-6: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - konec povinné školní docházky S3-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách přírodovědy S4-1: Počet počítačů ve škole na 1 žáka S4-5: Počítač na 1 až 2 žáky Relativně negativní O3-7: Průměrná velikost třídy - ZŠ S1-1: Čtenářská gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S1-7: Čtení jako koníček žáků S2-1: Matematická gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S2-4: Vybavenost domácností žáků technickou literaturou Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 272