269 2.3.14 Švédsko Obrázky 2-33 a 2-34 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek škol Švédska pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-39 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Švédsko dosahují relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-39: Přehled obecných a specifických indikátorů Švédska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O3-8: Průměrná velikost třídy - nižší stupeň SŠ O4-5: Zastoupení žen - vyšší stupeň SŠ S1-4: Vybavenost domácnosti vysokým počtem knih S4-4: Vybavenost domácností žáků počítačem s připojením k internetu Relativně negativní O4-1: Zastoupení učitelů do 39 let - ZŠ O6-9: Disciplína a bezpečnost školy S1-3: Problémy pracovních podmínek učitelů čtení S1-8: Žáci mající rádi čtení S1-9: Počet vyučovacích hodin jazyka - konec povinné školní docházky S2-3: Problémy pracovních podmínek učitelů matematiky S2-6: Počet vyučovacích hodin matematiky - konec povinné školní docházky S2-7: Počet vyučovacích hodin matematiky - 4. rok studia S3-3: Problémy pracovních podmínek učitelů přírodovědy S3-6: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - konec povinné školní docházky S4-1: Počet počítačů ve škole na 1 žáka S4-5: Počítač na 1 až 2 žáky Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 269