260 2.3.11 Slovensko Obrázky 2-27 a 2-28 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek slovenských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-35 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Slovensko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-36: Přehled obecných a specifických indikátorů Slovenska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O2-3: Dětí navštěvující předškolní vzdělávání déle než 1 rok O3-7: Průměrná velikost třídy - ZŠ O5-1: Existence konkurenční školy v okolí O5-5: První rok výběru školy S1-1: Čtenářská gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S1-2: Narušení výuky nedostatkem faktorů výuky čtení S1-5: Vybavenost domácností žáků klasickou literaturou S2-1: Matematická gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S2-2: Narušení výuky nedostatkem faktorů výuky matematiky S2-4: Vybavenost domácností žáků technickou literaturou S3-1: Přírodovědná gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S3-2: Narušení výuky nedostatkem faktorů výuky přírodovědy S3-4: Nedostatek laboratorního vybavení pro výuku S3-7: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - 4. rok studia Relativně negativní O1-1: Výdaje na vzdělávání na žáka - ZŠ O1-2: Výdaje na vzdělávání na žáka - SŠ O1-3: Výdaje na vzdělávání k HDP - ZŠ O3-1: Průměrný plat začínajícího učitele - ZŠ O3-2: Průměrný plat začínajícího učitele - nižší stupeň SŠ O3-3: Průměrný plat začínajícího učitele - vyšší stupeň SŠ O3-4: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - ZŠ O3-5: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - nižší stupeň SŠ O3-6: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - vyšší stupeň SŠ O4-4: Zastoupení žen - nižší stupeň SŠ O4-5: Zastoupení žen - vyšší stupeň SŠ O6-6: Pozitivní vztah učitel-žák pohledem žáka O6-7: Ochota učitele dodatečné pomoci žákovi O7-1: Podíl populace ve věku 35-44 let s terciárním vzděláním O7-2: Index ekonomického, sociálního a kulturního statutu S1-4: Vybavenost domácnosti vysokým počtem knih S1-7: Čtení jako koníček žáků S1-10: Počet vyučovacích hodin čtení - 4. rok studia S3-5: Žáci mající rádi přírodovědu S4-1: Počet počítačů ve škole na 1 žáka Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 260