257 2.3.10 Rakousko Obrázky 2-25 a 2-26 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek rakouských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-35 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Rakousko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-35: Přehled obecných a specifických indikátorů Rakouska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O1-2: Výdaje na vzdělávání na žáka - SŠ O2-3: Podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok O3-8: Průměrná velikost třídy - nižší stupeň SŠ O5-5: První rok výběru školy O6-6: Pozitivní vztah učitel-žák pohledem žáka S3-7: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - 4. rok studia S4-1: Počet počítačů ve škole na 1 žáka Relativně negativní O4-1: Zastoupení učitelů do 39 let - ZŠ O4-2: Zastoupení učitelů do 39 let - SŠ O5-1: Existence konkurenční školy v okolí O5-2: Streaming do tříd O5-3: Streaming uvnitř třídy O5-4: Silný tlak rodičů na kvalitu vzdělávání O6-1: Zastoupení žáků jiného jazykového původu O6-9: Disciplína a bezpečnost školy O7-1: Podíl populace ve věku 35-44 let s terciárním vzděláním O7-3: Žáci s alespoň jedním rodičem s vysokoškolským vzděláním S1-4: Vybavenost domácnosti vysokým počtem knih S1-6: Zastoupení žáků nečtoucích pro zábavu S1-9: Počet vyučovacích hodin jazyka - konec povinné školní docházky S1-12: Účast žáků na rozšiřujících hodinách jazyka S2-6: Počet vyučovacích hodin matematiky - konec povinné školní docházky S2-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách matematiky S3-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách přírodovědy S4-5: Počítač na 1 až 2 žáky Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 257