253 2.3.9 Polsko Obrázky 2-23 a 2-24 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek polských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-34 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Polsko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-34: Přehled obecných a specifických indikátorů Polska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O3-9: Výuková zátěž učitele - ZŠ O3-10: Výuková zátěž učitele - nižší stupeň SŠ O4-2: Zastoupení učitelů do 39 let - SŠ O6-1: Zastoupení žáků jiného jazykového původu O6-2: Nízké očekávání učitelů k žákům O6-3: Špatné vztahy učitel-žák pohledem ředitele S1-1: Čtenářská gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S1-3: Problémy pracovních podmínek učitelů čtení S1-5: Vybavenost domácností žáků klasickou literaturou S1-6: Zastoupení žáků nečtoucích pro zábavu S1-7: Čtení jako koníček žáků S1-9: Počet vyučovacích hodin jazyka - konec povinné školní docházky S1-11: Zainteresovanost žáka na výuce čtení S1-12: Účast žáků na rozšiřujících hodinách jazyka S2-1: Matematická gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S2-3: Problémy pracovních podmínek učitelů matematiky S2-5: Žáci mající rádi matematiku S2-6: Počet vyučovacích hodin matematiky - konec povinné školní docházky S2-8: Zainteresovanost žáka na výuce matematiky S2-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách matematiky S3-3: Problémy pracovních podmínek učitelů přírodovědy S3-5: Žáci mající rádi přírodovědu S3-8: Zainteresovanost žáka na výuce přírodovědy S3-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách přírodovědy Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 253