247 2.3.7 Norsko Obrázky 2-19 a 2-20 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek norských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-32 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Norsko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-32: Přehled obecných a specifických indikátorů Norska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O1-1: Výdaje na vzdělávání na žáka - ZŠ O1-2: Výdaje na vzdělávání na žáka - SŠ O1-3: Výdaje na vzdělávání k HDP - ZŠ O1-4: Výdaje na vzdělávání k HDP - SŠ O2-3: Podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok O4-5: Zastoupení žen - vyšší stupeň SŠ O7-2: Index ekonomického, sociálního a kulturního statutu O7-3: Žáci s alespoň jedním rodičem s vysokoškolským vzděláním S2-4: Vybavenost domácností žáků technickou literaturou S2-5: Žáci mající rádi matematiku S4-4: Vybavenost domácností žáků počítačem s připojením k internetu Relativně negativní O5-1: Existence konkurenční školy v okolí O6-4: Narušování výuky ze strany žáků O6-5: Chybějící respekt žáků k učiteli S1-3: Problémy pracovních podmínek učitelů čtení S1-7: Čtení jako koníček žáků S1-8: Žáci mající rádi čtení S2-3: Problémy pracovních podmínek učitelů matematiky S2-6: Počet vyučovacích hodin matematiky - konec povinné školní docházky S3-3: Problémy pracovních podmínek učitelů přírodovědy S3-6: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - konec povinné školní docházky S3-7: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - 4. rok studia Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 247