244 2.3.6 Německo Obrázky 2-17 a 2-18 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek německých škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-31 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Německo dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-31: Přehled obecných a specifických indikátorů Německa s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O2-3: Podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok O3-1: Průměrný plat začínajícího učitele - ZŠ O3-2: Průměrný plat začínajícího učitele - nižší stupeň SŠ O3-3: Průměrný plat začínajícího učitele - vyšší stupeň SŠ O3-4: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - ZŠ O3-5: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - nižší stupeň SŠ O3-6: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - vyšší stupeň SŠ O4-4: Zastoupení žen - nižší stupeň SŠ O4-5: Zastoupení žen - vyšší stupeň SŠ O5-5: První rok výběru školy O6-6: Pozitivní vztah učitel-žák pohledem žáka O6-8: Hluk a narušování výuky S1-7: Čtení jako koníček žáků S1-8: Žáci mající rádi čtení S3-5: Žáci mající rádi přírodovědu S3-6: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - konec povinné školní docházky Relativně negativní O4-1: Zastoupení učitelů do 39 let - ZŠ O4-2: Zastoupení učitelů do 39 let – SŠ O5-3: Streaming uvnitř třídy O5-4: Silný tlak rodičů na kvalitu vzdělávání O6-1: Zastoupení žáků jiného jazykového původu O6-9: Disciplína a bezpečnost školy S1-1: Čtenářská gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S1-3: Problémy pracovních podmínek učitelů čtení S2-1: Matematická gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S2-3: Problémy pracovních podmínek učitelů matematiky S3-1: Přírodovědná gramotnost - nedostatek kvalifikovaných učitelů S3-3: Problémy pracovních podmínek učitelů přírodovědy S4-5: Počítač na 1 až 2 žáky Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 244