238 2.3.4 Irsko Obrázky 2-13 a 2-14 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek irských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-29 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Irsko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-29: Přehled obecných a specifických indikátorů Irska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O1-3: Výdaje na vzdělávání k HDP – ZŠ O2-1: Průměrný rok vstupu žáků do povinného vzdělávání O3-4: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - ZŠ O3-5: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - nižší stupeň SŠ O4-1: Zastoupení učitelů do 39 let – ZŠ O5-2: Streaming do tříd O5-4: Silný tlak rodičů na kvalitu vzdělávání O6-1: Zastoupení žáků jiného jazykového původu O6-9: Disciplína a bezpečnost školy S1-8: Žáci mající rádi čtení S1-11: Zainteresovanost žáka na výuce čtení S2-6: Počet vyučovacích hodin matematiky - konec povinné školní docházky S3-5: Žáci mající rádi přírodovědu Relativně negativní O1-4: Výdaje na vzdělávání k HDP – SŠ O2-3: Podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok S1-5: Vybavenost domácností žáků klasickou literaturou S1-10: Počet vyučovacích hodin čtení - 4. rok studia S2-4: Vybavenost domácností žáků technickou literaturou S4-3: Vybavenost domácností žáků počítačem Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 238