235 2.3.3 Finsko Obrázky 2-11 a 2-12 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek finských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-28 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Finsko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-28: Přehled obecných a specifických indikátorů Finska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O1-4: Výdaje na vzdělávání k HDP – SŠ O3-8: Průměrná velikost třídy - nižší stupeň SŠ O6-1: Zastoupení žáků jiného jazykového původu O6-2: Nízké očekávání učitelů k žákům S1-6: Zastoupení žáků nečtoucích pro zábavu S2-4: Vybavenost domácností žáků technickou literaturou S3-7: Počet vyučovacích hodin přírodovědy - 4. rok studia S4-4: Vybavenost domácností žáků počítačem s připojením k internetu Relativně negativní O2-1: Průměrný rok vstupu žáků do povinného vzdělávání O2-2: Účast dětí na předškolním vzdělávání O5-1: Existence konkurenční školy v okolí O5-3: Streaming uvnitř třídy O5-4: Silný tlak rodičů na kvalitu vzdělávání O6-4: Narušování výuky ze strany žáků O6-5: Chybějící respekt žáků k učiteli O6-8: Hluk a narušování výuky S1-3: Problémy pracovních podmínek učitelů čtení S1-9: Počet vyučovacích hodin jazyka - konec povinné školní docházky S1-10: Počet vyučovacích hodin čtení - 4. rok studia S1-11: Zainteresovanost žáka na výuce čtení S1-12: Účast žáků na rozšiřujících hodinách jazyka S2-5: Žáci mající rádi matematiku S2-8: Zainteresovanost žáka na výuce matematiky S2-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách matematiky S3-5: Žáci mající rádi přírodovědu S3-8: Zainteresovanost žáka na výuce přírodovědy S3-9: Účast žáků na rozšiřujících hodinách přírodovědy Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 235