232 2.3.2 Dánsko Obrázky 2-9 a 2-10 uvádí hodnoty obecných respektive specifických indikátorů rámcových podmínek dánských škol pro rozvoj základních gramotností. Tabulka 2-27 shrnuje přehled indikátorů, ve kterých Dánsko dosahuje relativně pozitivních či relativně negativních hodnot v rámci hodnoceného vzorku zemí OECD. Definice těchto hodnot je založena na bázi standardizované hodnoty indikátorů s tím, že země dosahuje relativně pozitivních hodnot v případě, kdy hodnota indikátorů je vyšší než 1,0 a relativně negativních hodnot v případě, kdy hodnota indikátoru je nižší než -1,0. Tabulka 2-27: Přehled obecných a specifických indikátorů Dánska s relativně pozitivní respektive relativně negativní hodnotou Hodnota indikátoru Indikátory Relativně pozitivní O1-1: Výdaje na vzdělávání na žáka – ZŠ O1-3: Výdaje na vzdělávání k HDP – ZŠ O3-1: Průměrný plat začínajícího učitele – ZŠ O3-2: Průměrný plat začínajícího učitele - nižší stupeň SŠ O3-3: Průměrný plat začínajícího učitele - vyšší stupeň SŠ O3-6: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe - vyšší stupeň SŠ O3-8: Průměrná velikost třídy - nižší stupeň SŠ O3-9: Výuková zátěž učitele – ZŠ O3-11: Výuková zátěž učitele - vyšší stupeň SŠ O6-2: Nízké očekávání učitelů k žákům O6-3: Špatné vztahy učitel-žák pohledem ředitele O6-5: Chybějící respekt žáků k učiteli O7-3: Žáci s alespoň jedním rodičem s vysokoškolským vzděláním S1-6: Zastoupení žáků nečtoucích pro zábavu S1-9: Počet vyučovacích hodin jazyka - konec povinné školní docházky S4-1: Počet počítačů ve škole na 1 žáka S4-2: Počet počítačů s přístupem na internet ve škole na žáka Relativně negativní O5-2: Streaming do tříd S1-7: Čtení jako koníček žáků S1-8: Žáci mající rádi čtení S1-11: Zainteresovanost žáka na výuce čtení S1-12: Účast žáků na rozšiřujících hodinách jazyka S2-2: Narušení výuky nedostatkem faktorů výuky matematiky S2-3: Problémy pracovních podmínek učitelů matematiky S2-5: Žáci mající rádi matematiku S2-7: Počet vyučovacích hodin matematiky - 4. rok studia S2-8: Zainteresovanost žáka na výuce matematiky S3-2: Narušení výuky nedostatkem faktorů výuky přírodovědy S3-3: Problémy pracovních podmínek učitelů přírodovědy S3-8: Zainteresovanost žáka na výuce přírodovědy Zdroj: vlastní zpracování na základě OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 232