228 Tabulka 2-25: Přehled specifických indikátorů relevantních pro rámcové podmínky škol pro rozvoj vybraných druhů základní gramotnosti Kategorie Indikátory 1. Kvalita předpokladů čtenářské gramotnosti S1-1: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání nedostatku kvalifikovaných učitelů jako překážky výuky (PISA, %) S1-2: Podíl žáků navštěvujících školy neovlivněné nedostatkem faktorů* výuky čtení (PIRLS, %) S1-3: Podíl žáků vyučovaných učiteli nedeklarujícími problémy pracovních podmínek (PIRLS, %) S1-4: Podíl žáků majících doma více než 100 knih (PIRLS, %) S1-5: Podíl domácností žáků vybavených klasickou literaturou (PISA, %) S1-6: Podíl žáků nečtoucích pro zábavu (PISA, %) S1-7: Podíl žáků silně souhlasících, že čtení je koníček (PISA, %) S1-8: Podíl žáků majících rádo čtení (PIRLS, %) S1-9: Počet vyučovacích hodin jazyka týdně – konec povinné školní docházky (PISA, hod.) S1-10: Počet vyučovacích hodin čtení ročně – 4. rok studia (PIRLS, hod.) S1-11: Podíl žáků vtažených do průběhu výuky (PIRLS, %) S1-12: Podíl žáků účastnících se rozšiřujících hodin jazyka (PISA, %) 2. Kvalita předpokladů matematické gramotnosti S2-1: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání nedostatku kvalifikovaných učitelů jako překážky výuky (PISA, %) S2-2: Podíl žáků navštěvujících školy neovlivněné nedostatkem faktorů* výuky matematiky (TIMSS, %) S2-3: Podíl žáků vyučovaných učiteli nedeklarujícími problémy pracovních podmínek (TIMSS, %) S2-4: Podíl domácností žáků vybavených technickou literaturou (PISA, %) S2-5: Podíl žáků majících rádo matematiku (TIMSS, %) S2-6: Počet vyučovacích hodin matematiky týdně – konec povinné školní docházky (PISA, hod.) S2-7: Počet vyučovacích hodin matematiky ročně – 4. rok studia (TIMSS, hod.) S2-8: Podíl žáků vtažených do průběhu výuky (TIMSS, %) S2-9: Podíl žáků účastnících se rozšiřujících hodin matematiky (PISA, %) 3. Kvalita předpokladů přírodovědné gramotnosti S3-1: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání nedostatku kvalifikovaných učitelů jako překážky výuky (PISA, %) S3-2: Podíl žáků navštěvujících školy neovlivněné nedostatkem faktorů* výuky přírodovědy (TIMSS, %) S3-3: Podíl žáků vyučovaných učiteli nedeklarujícími problémy pracovních podmínek (TIMSS, %) S3-4: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání nedostatku laboratorního vybavení jako překážky výuky (PISA, %) S3-5: Podíl žáků majících rádo přírodovědu (TIMSS, %) S3-6: Počet vyučovacích hodin přírodovědy týdně – konec povinné školní docházky (PISA, hod) S3-7: Počet vyučovacích hodin přírodovědy ročně – 4. rok studia (TIMSS, hod.) S3-8: Podíl žáků vtažených do průběhu výuky (TIMSS, %) S3-9: Podíl žáků účastnících se rozšiřujících hodin přírodovědy (PISA, %) 4. Kvalita předpokladů informační gramotnosti S4-1: Počet počítačů ve škole na 1 žáka (PISA, poměr) S4-2: Počet počítačů s přístupem na internet ve škole na 1 žáka (PISA, poměr) S4-3: Podíl domácností žáků vybavených počítačem (PISA, %) S4-4: Podíl domácnosti žáků vybavených počítačem s připojením k internetu (PISA, %) S4-5: Podíl žáků navštěvujících školu s 1 počítačem na 1 až 2 žáky (průměr PIRLS/TIMSS, %) * Faktory výuky – lidské zdroje, materiálové vybavení, budovy, prostor, počítače a další Zdroj: databáze PISA 2009, PIRLS/TIMSS 2011, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 228