227 Tabulka 2-24: Přehled obecných indikátorů relevantních pro vybrané kategorie rámcových podmínek škol pro rozvoj základních gramotností Kategorie Indikátory 1. Výše financování vzdělávání O1-1 a O1-2: Výdaje na vzdělávání na žáka (OECD 2010, USD – PPP) – ZŠ a SŠ O1-3 a O1-4: Výdaje na vzdělávání k HDP (OECD 2010, %) – ZŠ a SŠ 2. Účast na rané fázi vzdělávání O2-1: Průměrný rok vstupu žáků do povinného vzdělávání (PISA, počet roků) O2-2: Podíl zapsaných dětí do předškolního vzdělávání ve věku 4 let (OECD 2011, %) O2-3: Podíl dětí navštěvujících předškolní vzdělávání déle než 1 rok (PISA, %) 3. Úroveň stimulujících faktorů práce učitelů O3-1, O3-2 a O3-3: Průměrný plat začínajícího učitele (OECD 2011, USD – PPP) – ZŠ, nižší a vyšší stupeň SŠ O3-4, O3-5 a O3-6: Průměrný plat učitele s 15 roky praxe (OECD 2011, USD – PPP) – ZŠ, nižší a vyšší stupeň SŠ O3-7: Průměrná velikost třídy (OECD 2011, počet žáků ve třídě) – ZŠ O3-8: Průměrná velikost třídy (PISA, počet žáků ve třídě) – nižší SŠ O3-9, O3-10 a O3-11: Celková výuková zátěž učitele za rok (OECD 2011, hod.) – ZŠ, nižší a vyšší stupeň SŠ 4. Zastoupení mladých učitelů a učitelů mužského pohlaví O4-1 a O4-2: Podíl učitelů do 39 let na celkovém počtu učitelů (OECD 2011, %) – ZS a SŠ O4-3, O4-4 a O4-5: Podíl žen na celkovém počtu učitelů (OECD 2011, %) – ZŠ, nižší a vyšší stupeň SŠ 5. Důraz na konkurenci a selektivitu ve vzdělávání O5-1: Souhlas s tvrzením o existenci konkurenční školy v okolí (PISA, %) O5-2: Podíl škol, které seskupují žáky do tříd podle schopností v aspoň jednom předmětu (PISA, %) O5-3: Podíl škol, které seskupují žáky do skupin ve třídě podle schopností v aspoň jednom předmětu (PISA, %) O5-4: Podíl škol se silným tlakem rodičů na kvalitu vzdělávání (PISA, %) O5-5: První rok výběru školy (PISA, počet let) 6. Kvalita výukového prostředí školy O6-1: Podíl škol s více než 20 % žáků s jiným prvním jazykem než jazyk testu (PISA, %)136 O6-2: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání nízkých očekávání učitelů k žákům jako překážky výuky (PISA, %) O6-3: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání vztahů učitel-žák jako překážky výuky (PISA, %) O6-4: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání narušování výuky žáky jako překážky výuky (PISA, %) O6-5: Součet odpovědí ředitelů škol „hodně“ a „do jisté míry“ v rámci míry vnímání chybějícího respektu žáků k učitelům jako překážky výuky (PISA, %) O6-6: Podíl odpovědí žáků „silně souhlasím“ s pozitivním vztahem učitel-žák (PISA, %) O6-7: Podíl odpovědí žáků „silně souhlasím“ s ochotou dodatečné pomoci žákovi ze strany učitele (PISA, %) O6-8: Podíl odpovědí žáků „vždy“ a „ve většině hodin“ týkající se hluku a narušování výuky ve třídě (PISA, %) O6-9: Podíl žáků navštěvujících školy nepotýkající se s problémy s disciplínou a bezpečností (průměr PIRLS/TIMSS %) 7. Socioekonomické předpoklady domácího prostředí žáka O7-1: Podíl populace ve věku 35-44 let s terciárním vzděláním (OECD 2011, %) O7-2: Index ekonomického, sociálního a kulturního statutu (PISA, bezrozměrná proměnná) O7-3: Podíl žáků s alespoň jedním rodičem s vysokoškolským vzděláním (průměr PIRLS/TIMSS, %) Zdroj: OECD – základní indikátory, databáze PISA 2009, Mullis et al. (2012a), Mullis et al. (2012b) 136 Silná korelace ukazatele s obdobně koncipovaným ukazatelem PIRLS/TIMSS 227