225 Obrázek 2-6: Výsledky sledovaných zemí OECD v přírodovědné gramotnosti testování PISA 2009 (nahoře) a TIMSS 2011 ve 4. roce studia (dole) vzhledem k důrazu na koncept přírodovědné gramotností v koncepčních dokumentech vztahujících se ke vzdělávání Pozn.: Šedou barvou sledované země OECD s vysokým důrazem na koncept přírodovědné gramotnosti v koncepčních dokumentech, modrou barvou sledované země OECD se spíše nízkou relevancí základních gramotností v koncepčních dokumentech Zdroj: vlastní zpracování na základě databáze PISA 2009 a TIMSS 2011, závěry tabulky 2-20 Obrázky 2-4, 2-5 a 2-6 potvrzují předpoklad o ambivalenci vztahů mezi významem základních gramotností v koncepčních dokumentech sledovaných zemí na jedné straně a dosaženou úrovní základních gramotností v mezinárodních testováních na straně druhé. Obecně lze říci, že myšlenka základních gramotností je určitým způsobem zohledněna v koncepčních dokumentech všech sledovaných zemí, a rozhodující význam pak mají teprve předpoklady a způsoby implementace přístupů ke zvyšování jejich úrovně. 225