221 Obrázek 2-3: Počet škol uvádějících ve svých školních vzdělávacích programech některou ze sledovaných gramotností (N=98) Zdroj: vlastní zpracování na základě školních vzdělávacích programů hodnocených škol Tabulka 2-23: Kontext uvedení zmínky o jednotlivých typech základních gramotností ve školních vzdělávacích programech (N=98) Typ gramotnosti Kontext uvedení Čtenářská - Význam čtenářské gramotnosti pro klíčovou kompetenci k učení (7) - Vazba čtenářské gramotnosti a nástrojů k jejímu posilování – čtenářské dílny, semináře, projekty EU, problémová výuka, návštěvy divadel, divadelní soubor (7) - Zájem o rozvíjení čtenářské gramotnosti jako cíle/výstupu jazykového vzdělávání (6) - Vymezení čtenářské gramotnosti jako schopnosti uplatnění znalostí a práce s textem (5) - Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti jako role učitele (2) - Význam čtenářské gramotnosti pro klíčovou kompetenci komunikativní (1) - Zvyšování čtenářské gramotnosti ve výuce matematiky (1) - Vazba k předmětu český jazyk (1) Matematická - Vymezení matematické gramotnosti jako znalostí a dovedností pro praktický život (39) - Vztah k předmětu matematika, cíl předmětu (15) - Kontext kvantitativní a geometrické gramotnosti (9) - Matematická gramotnost jako součást klíčových kompetencí, průřezových témat (4) - Úroveň matematické gramotnosti ve vztahu k požadavkům vyššího stupně školy (2) - Vazba matematické gramotnosti a nástrojů k jejímu posilování – projekty EU, vzdělávání učitelů (2) - Vztah k numerické finanční gramotnosti (1) - Matematická gramotnost jako strategický cíl společnosti (1) - Využití matematické gramotnosti na trhu práce (1) Přírodovědná - Přírodovědná gramotnost jako strategický cíl společnosti (1) Sociální - Vymezení obsahu sociální gramotnosti ve vztahu k aktivnímu, uvědomělému občanství (13) - Sociální gramotnost jako klíčová kompetence, průřezové téma, strategický cíl (3) - Vazba sociální gramotnosti a nástrojů k jejímu posilování – projekty EU (1) Jazyková - Jazyková gramotnost ve vztahu k uplatnění na trhu práce (7) - Jazyková gramotnost jako preferenční oblast dalšího vzdělávání (1) 0 10 20 30 40 50 Mat. Inf. Čten. Soc./občanská Jaz. Přír. Počet škol 221