217 Tabulka 2-20: Syntéza poznatků týkajících se významu základních gramotností v koncepčních dokumentech sledovaných zemí – relevance problematiky základních gramotností, důraz na dílčí typy gramotností, zaměření národního testování na dílčí typy gramotností Země Relevance Důraz Národní testování Austrálie Spíše vysoká Čt, M Všechny gramotnosti Dánsko Spíše vysoká Čt, M, Jaz, Př Čt, M, Jaz, Př Finsko Spíše nízká Čt, M, Soc Čt, M Irsko Spíše vysoká Čt, M Čt, M Kanada Spíše vysoká Čt, M, Př Čt, M, Př Německo Spíše vysoká Čt, M, Jaz, Př Čt, M, Jaz Norsko Spíše vysoká Čt, M, Jaz, Soc Čt, M, Jaz Nový Zéland Spíše vysoká Čt, M Všechny gramotnosti Polsko Spíše nízká Všechny gramotnosti Všechny gramotnosti Rakousko Spíše vysoká Čt, M, Jaz Čt, M, Jaz Slovensko Spíše vysoká Všechny gramotnosti Čt, M Slovinsko Spíše nízká Všechny gramotnosti Čt, M, Jaz Spojené státy Spíše vysoká Čt, M, Př Čt, M, Př Švédsko Spíše nízká Všechny gramotnosti Všechny gramotnosti VB – Anglie Spíše vysoká Čt, M, Př Čt, M, Př Pozn.: Čt – čtenářská gramotnost, M – matematická gramotnost, Př – přírodovědná gramotnost, Jaz – jazyková gramotnost, Soc – Sociální gramotnost Zdroj: vlastní zpracování – syntéza poznatků dílčích podkapitol Jakým způsobem lze výše uvedené skutečnosti dát do kontextu situace v České republice? Cíl rozvoje základních gramotností, respektive klíčových kompetencí, je uveden ve většině koncepčních dokumentů České republiky v oblasti vzdělávání (např. MŠMT 2001, MŠMT 2007, MŠMT 2011a, MŠMT 2013a). Bližší specifikace typů základních gramotností je však spíše méně častá, když zahrnuje: - důraz na informační a jazykovou gramotnost v Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice z roku 2001 (viz MŠMT 2001), - důraz na čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011-2015 (viz MŠMT 2011a). Klíčové kompetence jsou základním stavebním kamenem rovněž českých rámcových vzdělávacích programů, které kladou důraz na cíl rozvoje klíčových kompetencí v návaznosti na koncept celoživotního učení (viz VÚP 2007a, MŠMT 2013a, VÚP 2007b, MŠMT 2010a, MŠMT 2010b, MŠMT 2010c). Pojetí klíčových kompetencí v rámcových vzdělávacích programech však nepoužívá terminologii šesti základních gramotností našeho zájmu. Vazby tak lze především hledat vzhledem ke specifikaci obsahu klíčových kompetencí a vzhledem k jednotlivým vzdělávacím oblastem (viz např. ČŠI 2011a). Tabulka 2-21 naznačuje podobu těchto vazeb, když ukazuje na relevantnost všech šesti základních gramotností našeho zájmu. Za pozornost stojí, že značná pozornost je věnována sociální gramotnosti. 217