215 - Dokument představující základní koncepční rámec reformy vzdělávacího systému v rámci federálního programu Race to the Top zdůrazňuje potřebu vytvoření náročných vzdělávacích standardů v předmětech anglický jazyk a matematika tak, aby američtí žáci byli schopni se úspěšně účastnit dalšího vzdělávání a uplatnit se na trhu práce (viz US DOE 2010a). Ve stejném duchu hovoří i podobně orientovaný koncepční dokument na úrovni států USA (viz NGA 2008). Poznamenejme, že vedle anglického jazyka a matematiky jsou pro federální program Race to the Top klíčové STEM předměty, jejichž podpora se řadí mezi hlavní kritéria rozhodování o poskytování finančních prostředků z tohoto programu (viz US DOE 2009b, srovnej s cíli MS DOE 2012a). Konečně o významu čtenářské a matematické, případně přírodovědné gramotnosti, rovněž svědčí tematické zaměření hlavního národního testování NAEP, kde je právě těmto dvěma, popřípadě třem, gramotnostem věnována nejvyšší pozornost (viz US DOE 2009a). 2.2.14 Švédsko Ačkoliv Švédsko klade silný důraz na problematiku kompetencí, jsou základní gramotnosti našeho zájmu zmiňovány v relevantních legislativních a koncepčních dokumentech jednak spíše méně často a jednak komplexně s explicitním uvedením všech. Takto například Skolverket (2006) zmiňuje význam čtenářské, jazykové, matematické, přírodovědné, informační i sociální gramotnosti (viz rovněž UNESCO 2012e, Regeringskansliet 2007). Poznamenejme, že silné postavení je přisuzováno konceptu sociální gramotnosti chápané ve smyslu výchovy k občanství a začleňování do společnosti (např. Skolverket 2006, Skolverket 2013, UNESCO 2012e) a že o něco častěji je zmiňována čtenářská gramotnost (např. Skolverket 2006) a gramotnost informační ve vazbě na měnící se požadavky vzdělávání (viz Skolverket 2013). Přes výše uvedené skutečnosti ukazují některé dílčí aspekty na mírně vyšší význam zejména tří základních gramotností – čtenářské, matematické a v nižší míře jazykové gramotnosti (např. UNESCO 2012e). Takto je švédské národní testování povinně orientováno na, pro tyto tři gramotnosti relevantní, předměty – švédský jazyk, matematiku a anglický jazyk. Zároveň však žáci švédských škol povinně absolvují národní test z jednoho přírodovědného a jednoho socio-vědního předmětu (viz např. Skolverket 2013b). Tabulka 2-19 pak poukazuje na nejvyšší podíly švédského jazyka a matematiky na celkové alokaci vyučovacích hodin. I v tomto ohledu jsou však časové dotace jednotlivých předmětů poměrně vyrovnané. Tabulka 2-19: Minimální podíly jednotlivých předmětů na celkovém počtu hodin výuky v letech 1-9 studia ve Švédsku Předmět Minimální podíl na celkové alokaci hodin Švédský jazyk 22 % Anglický jazyk 7 % Matematika 14 % Geografie, historie, náboženství, sociální studia 13 % Biologie, fyzika, chemie a technologie 12 % Tělesná výchova 7 % Zdroj: UNESCO (2012e) 215