214 - Národní prověřování kompetencí žáků základních škol stejně jako národně organizovaná část maturitní zkoušky se primárně zaměřují na slovinský jazyk, matematiku a cizí jazyk. V tomto ohledu lze identifikovat význam čtenářské, matematické a jazykové gramotnosti (viz např. Brejc et al. 2011). - Časová alokace výuky v rámci vzdělávacích plánů škol poskytuje nejvyšší dotaci na předměty vztahující se k rozvoji čtenářské, matematické a v nižší míře i jazykové gramotnosti (viz tabulka 2-18). V pozdějších letech vzdělávání ovšem dochází k posilování významu dalších gramotností. O významu čtenářské, matematické a jazykové gramotnosti svědčí rovněž návrhy dalšího směřování reforem slovinského vzdělávacího systému. Ty se zaměřují na časové posilování výuky se vztahem ke čtenářské gramotnosti, na zavedení nabídky cizího jazyka již v prvním roce vzdělávání nebo na rozšíření nabídky výuky slovinského jazyka pro žáky s cizojazyčným původem. Vedle toho je doporučována možnost vnitřní výkonnostní diferenciace tříd pro předměty slovinský jazyk, matematika a cizí jazyk ve vyšších ročnících vzdělávání a rozšíření národního testování slovinského jazyka, matematiky a cizího jazyka o 3., 6. a 8. rok studia s tím, že testování v 6. a 8. roce studia bude hodnoceno externě (viz např. Krek a Metljak 2011). Tabulka 2-18: Časová alokace týdenního počtu hodin pro vybrané předměty a rok školní docházky ve Slovinsku Předmět Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4 Rok 5 Rok 6 Rok 7 Rok 8 Rok 9 Slovinský jazyk 6 7 7 5 5 5 4 3,5 4,5 Matematika 4 4 5 5 4 4 4 4 4 Cizí jazyk - - - 2 3 4 4 3 3 Výtvarná výchova 2 2 2 2 2 1 1 1 1 Sociální vědy - - - 2 3 - - - - Historie - - - - - 1 2 2 2 Přírodní vědy - - - 3 3 2 3 - - Fyzika - - - - - - - 2 2 Zdroj: UNESCO (2011) 2.2.13 Spojené státy americké V koncepčních dokumentech USA pro oblast vzdělávání má problematika základních gramotností své místo. Současně koncepční dokumenty USA zmiňují potřebu komplexního vzdělání pro úspěšný život v globální společnosti (viz US DOE 2010a, US DOE 2011 pro obecné zdůraznění potřeby gramotností pro život ve 21. století), nicméně důraz je v tomto ohledu kladen zejména na čtenářskou a matematickou gramotnost a na kombinaci gramotností vztahujících se k matematice, přírodovědným a technických vědám (tzv. STEM132 předměty) s ohledem na jejich význam pro ekonomiku USA (viz US DOE 2010a). Uvedené gramotnosti jsou explicitně uváděny v následujících koncepčních dokumentech: - Strategický dokument vzdělávání pro období 2011 až 2014 řadí mezi své klíčové cíle zlepšování výsledků v testování tří předmětů – anglického jazyka ve vazbě na čtení, matematiky a přírodovědy. Současně dokument uvádí potřebu zvyšování zájmu a zlepšování kvality vzdělávání ve STEM předmětech (US DOE 2011). 132 Science, technology, engineering, mathematics 214