212 v rámci reforem rakouského systému základních a středních škol kladen na čtenářskou, jazykovou a matematickou gramotnost. Toto tvrzení lze doložit na následujících skutečnostech: - Vzdělávací standardy, stejně jako společná část nové maturity, se obsahově zaměřují na předměty anglický/cizí jazyk, matematika a německý jazyk. - Rakouská legislativa nabízí speciální možnosti vztahující se ke zvyšování kvality vzdělávání pro předměty anglický/cizí jazyk, matematika a německý jazyk. K těmto možnostem patří mimo jiné utváření speciálních vzdělávacích skupin v závislosti na výsledcích jednotlivých žáků (viz např. Bundesgesetz über die Schulorganisation). Časová alokace výuky v rámci vzdělávacích plánů škol poskytuje nejvyšší dotaci na předměty vztahující se k rozvoji čtenářské, matematické a v nižší míře i jazykové gramotnosti (viz tabulka 2-16). V pozdějších letech vzdělávání dochází k posilování významu dalších gramotností. Tabulka 2-16: Indikativní časová alokace počtu hodin pro učební oblast a rok školní docházky, vybrané povinné předměty, bez zohlednění možnosti vlastní časové alokace – Volksschule v Rakousku Učební oblast Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4 Rok 5 Rok 6 Rok 7 Rok 8 Cizí jazyky NP NP NP NP 4 4 3 3 Dějepis NP NP NP NP NP 2 2 2 Fyzika NP NP NP NP NP 1 2 2 Hudební výchova 1 1 1 1 2 2 1 1 Matematika 4 4 4 4 4 4 4 4 Náboženství 2 2 2 2 2 2 2 2 Německý jazyk 7 7 7 7 5 4 4 4 Technické práce 1 1 2 2 2 1 2 2 Tělesná výchova 3 3 2 2 4 3 3 3 Pozn.: NP – nepatří mezi povinné předměty Zdroj: Lehrplan der Volksschule 2.2.11 Slovensko Problematika základních gramotností má v legislativních a koncepčních dokumentech Slovenska relevantních pro oblast vzdělávání své významné postavení, když například Hajdúková et al. (2012) uvádí posun důrazu slovenského vzdělávání od znalostí ke gramotnostem a kompetencím. Takto Zákon o výchove a vzdelávaní zmiňuje mezi hlavními vzdělávacími cíli rovněž rozvoj všech námi hodnocených gramotností - čtenářské, matematické, přírodovědné, jazykové, informační i sociální. Podobně čtenářská, matematická, přírodovědná, informační a sociální gramotnost jsou explicitně uváděny mezi klíčovými kompetencemi státních vzdělávacích programů pro 1. stupeň základních škol (viz ŠPÚ 2011a) s tím, že na vyšším stupni studia je doplněna rovněž gramotnost jazyková (viz např. ŠPÚ 2011b). Slovenská legislativa a z ní vyplývající vzdělávací dokumenty dávají přednost komplexnímu přístupu k základním gramotnostem (srovnej rovněž s UNESCO 2012f, MŠVVS SR 2013), nicméně předmětové zaměření národních testování, respektive rozdělení časové dotace mezi jednotlivé předměty na základní 212