210 - Jazyková gramotnost je třetí základní gramotností, pro kterou jsou v rámci národního testování, centrálně organizovaného zkoušení či mapovacích testů hodnoceny kompetenční cíle předmětového kurikula (viz Nusche et al. 2011b). Výše uvedené poznatky lze dát dále do kontextu s rozložením hodinové dotace výuky základního a nižšího středního vzdělávání, opětovně s nejvyšší alokací na norský jazyk a matematiku (viz tabulka 2-14). Konečně poznamenejme, že školám zaostávajícím v rámci ukazatele výkonnosti žáků ve čtenářské a matematické gramotnosti je poskytovaná speciální podpora (viz NDET 2011). Tabulka 2-14: Minimální časová alokace ročního počtu hodin pro vybrané předměty a rok školní docházky základní školy a nižšího stupně střední školy v Norsku Předmět Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4 Rok 5 Rok 6 Rok 7 Rok 8 Rok 9 Rok 10 Norský jazyk 931 441 398 Anglický jazyk 138 228 227 Matematika 560 328 313 Přírodní vědy 328 256 Sociální vědy 385 256 Umění/hudba 470 150 Zdroj: UNESCO (2012b) 2.2.8 Nový Zéland V koncepčních dokumentech Nového Zélandu pro oblast vzdělávání má problematika základních gramotností své pevné místo. Důraz je v tomto ohledu kladen na čtenářskou a matematickou gramotnost (viz rovněž Nusche et al. 2011a), které jsou explicitně uváděny v následujících koncepčních dokumentech: - Dokument s názvem Briefing to Incoming Minister uvádí mezi svými šesti prioritami, že každé dítě na Novém Zélandu dosahuje úrovně čtenářské a matematické gramotnosti nezbytné pro dosažení úspěchu (viz MOE 2011a). - V rámci dokumentu Statement of Intent je mezi vzdělávacími cíli Nového Zélandu uvedeno zvýšení podílu dětí dosahujících národních standardů čtenářské a matematické gramotnosti (viz MOE 2012). Rozvíjení čtenářské a matematické gramotnosti je explicitně uvedeno také v národních vzdělávacích cílech, přičemž tyto dvě gramotnosti jsou doplněny o gramotnosti v oblasti přírodovědy a informačních technologií (viz National Education Guidelines). O významu čtenářské a matematické gramotnosti svědčí rovněž zaměření úvodní fáze tvorby národních standardů pro první až osmý rok studia na čtení, psaní a matematiku (viz MOE 2011b). Novozélandské kurikulum má k základním gramotnostem úzký vztah prostřednictvím svých výukových oblastí, přičemž je chápáno velmi flexibilně, když poskytuje pouze základní rámec pro implementaci do školních kurikul. Způsob začlenění základních gramotností do klíčového vzdělávacího dokumentu je tak plně v režii vedení školy. 210