207 2.2.4 Irsko Problematika základních gramotností má v koncepčních dokumentech Irska pro oblast vzdělávání významné místo. Primárně poznamenejme, že klíčové kompetence jsou stále silněji zmiňovaným prvkem národního kurikula Irska. Nejsilnější důraz je však v tomto ohledu kladen na čtenářskou a matematickou gramotnost (viz např. UNESCO 2012d, NCCA 2011), pro které byla vypracována speciální národní strategie pro období let 2011-2020 (viz DES 2011c). Poznamenejme, že jedním z motivů k tomuto kroku byly horšící se výsledky irských žáků v mezinárodních a národních šetřeních. V rámci uvedené strategie se pak explicitně hovoří o následujících aspektech problematiky čtenářské a matematické gramotnosti (DES 2011c): - Čtenářská a matematická gramotnost jsou považovány za základní gramotnosti pro úspěšnou účast člověka ve společnosti, včetně uplatnění na trhu práce (viz rovněž NCCA 2011). Z tohoto důvodu je zlepšování čtenářské a matematické gramotnosti irských žáků považováno za prioritu na národní úrovni (viz rovněž DES 2011a). - Na podporu rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti irských žáků je definována řada nástrojů, které se týkají obsahu výuky (např. úprava kurikula, posílení časové dotace relevantních předmětů), rozvoje lidských zdrojů (např. učitelé, ředitelé, rodiče) nebo způsobů sledování a hodnocení dosažených výsledků - Irský systém standardizovaného testování klade důraz na čtenářskou a matematickou gramotnost, a to na úrovni základních i středních škol (např. UNESCO 2012d). Poznamenejme, že problematika čtenářské a matematické gramotnosti má úzký vztah rovněž k tématu rovných příležitostí ve vzdělávání (viz DES 2011a, DES 2005). O významu těchto dvou gramotností pak rovněž svědčí i rozložení hodinové dotace výuky v rámci základního vzdělávání (viz tabulka 2-12). Obecným zájmem irské vlády je přitom navyšovat tuto dotaci do budoucna (viz DES 2011c, UNESCO 2012d). Vedle čtenářské a matematické gramotnosti zmiňují irské koncepční dokumenty rovněž informační gramotnost, a to mimo jiné ve vazbě na význam informačních technologií v současné ekonomice založené na znalostech a dovednostech (viz DES 2011a, DES 2011b) a ve vazbě na téma rovných příležitostí (viz DES 2005). Konečně zdůrazňována je také úzká provázanost informační a čtenářské gramotnosti (např. digitální čtení) respektive informační a matematické gramotnosti (viz DES 2011c, NCCA 2011). Tabulka 2-12: Doporučená minimální týdenní časová alokace v hodinách pro tematické oblasti prvního stupně škol v Irsku Tematická oblast Rok 1 až 6 Jazyk 1 - angličtina nebo irština 4,0 Jazyk 2 - angličtina nebo irština 3,5 Matematika 3,0 Občanská a vědecká výchova (historie, zeměpis, přírodověda) 3,0 Sociální, osobní a zdravotní výchova 0,5 Tělesná výchova 1,0 Umělecká výchova (výtvarná, dramatická a hudební výchova) 3,0 Zdroj: UNESCO (2012d) 207