205 2.2.2 Dánsko Problematika základních gramotností má v koncepčních dokumentech Dánska pro oblast vzdělávání významné místo. Zmiňovány jsou nejčastěji čtenářská a matematická gramotnost, a to mimo jiné v následujících souvislostech: - Výsledky v národním testování z dánštiny a matematiky utváří základní stavební kameny zamýšleného systému indikátorů hodnocení kvality vzdělávání (srovnej s DMCE 2012). - Čtenářská a matematická gramotnost patří ke čtyřem základním gramotnostem, v rámci kterých by dánští žáci měli patřit k nejlepším na světě a pro které jsou připravovány speciální akční plány (viz Jorgensen et al. 2007). - Dánsko usiluje o to, aby žádné dítě neopouštělo povinnou část školní docházky, aniž by umělo číst. Národní testování čtenářské gramotnosti ve 2., 4., 6. a 8. třídě slouží pro diagnostiku čtenářské gramotnosti žáků (viz DG 2010). Vedle čtenářské a matematické gramotnosti by dánští žáci měli patřit k nejlepším na světě i v rámci přírodovědné a jazykové gramotnosti (Jorgensen et al. 2007, DG 2010). Jako jeden z důsledků výše uvedených skutečností lze vnímat předmětové zaměření národního testování a povinné zkoušky v 9. ročníku studia na dánský jazyk, matematiku, anglický jazyk a množinu přírodovědných předmětů. Dánský jazyk a matematika jsou zároveň jediné předměty, které jsou povinně testovány vícekrát (srovnej s Wandall 2011). Konečně význam uvedených gramotností se promítá také v rozložení hodinové dotace výuky v rámci základního a nižšího středního vzdělávání (viz tabulka 2-10). V dánských koncepčních dokumentech lze spíše okrajově identifikovat rovněž zmínky o sociální gramotnosti, a to v kontextu rozvoje osobních a sociálních kompetencí dětí respektive o informační gramotnosti, a to v kontextu zájmu o využití ICT technologií k podpoře výuky (DCME 2012). Tabulka 2-10: Indikativní časová alokace týdenního počtu hodin pro vybrané učební oblasti a rok školní docházky národní školy v Dánsku Učební oblast Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4 Rok 5 Rok 6 Rok 7 Rok 8 Rok 9 Dánský jazyk 11 10 9 6 6 6 6 6 6 Matematika 5 5 5 4 4 4 4 4 4 Přírodověda 1 1 2 2 2 2 0 0 0 Anglický jazyk 0 0 2 2 3 3 3 3 3 Volitelné předměty 0 0 0 0 0 0 0 2 2 Kreativní předměty 3 6 6 9 9 8 5 2 2 Zdroj: DMCE (2012) 205