204 - V rámci National Education Agreement usiluje jeden z cílů o to, aby mladí lidé splňovali základní čtenářské a matematické standardy a celkově docházelo ke zvyšování jejich znalostí. Čtenářská a matematická gramotnost jsou rovněž uváděny mezi hodnocenými oblastmi rámce měření kvality vzdělávání. V této souvislosti zmiňuje National Education Agreement i další tři gramotnosti, tj. přírodovědnou, sociální a informační gramotnost (viz COAG 2008a). - V případě Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians jsou základní gramotnosti řazeny mezi hlavní výzvy vzdělávacího systému v současném měnícím se světě. Zmiňovány jsou v tomto směru čtenářská, matematická, přírodovědná, sociální i informační gramotnost. V rámci popisu vzdělávacích cílů jsou základní znalosti ve čtenářské, matematické a informační gramotnosti považovány za charakteristiky úspěšných žáků (viz MCEETYA 2008). Celkově tak lze pozorovat velký význam, který je problematice základních gramotností v australských národních koncepčních dokumentech pro oblast vzdělávání přikládán, přičemž hlavní roli hrají čtenářská a matematická gramotnost. Tato skutečnost se dále promítá mimo jiné ve dvou oblastech: 1. Čtenářská, matematická, přírodovědná, sociální a informační gramotnost jsou gramotnosti testované v australském národním testování výkonnosti žáků. Čtenářská a matematická gramotnost má v tomto ohledu klíčový význam. 2. Základní gramotnosti, zahrnující mimo jiné čtenářskou, matematickou, informační a sociální gramotnost, jsou nedílnou součástí metodiky tvorby národního kurikula Austrálie pro vzdělávání do 12. roku školní docházky. Národní kurikulum Austrálie je utvářeno pro učební oblasti, ve kterých je specifikován jejich vztah k základním gramotnostem (viz ACER 2012b). Matematická a čtenářská gramotnost mají klíčový význam v časové alokaci zejména v rané fázi vzdělávání (viz tabulka 2-9). V pozdějších fázích studia dochází v časovém rozvržení výuky ke zvýšení důrazu na gramotnosti další (viz ACARA 2012a, ACARA 2012b; tabulka 2-9). Tabulka 2-9: Indikativní časová alokace pro učební oblasti a rok školní docházky podle národního kurikula Austrálie (v %) Učební oblast Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4 Rok 5 Rok 6 Rok 7 Rok 8 Rok 9 Rok 10 Anglický jazyk 27 27 22 22 20 20 12 12 12 12 Matematika 18 18 18 18 16 16 12 12 12 12 Přírodověda 4 4 7 7 7 7 10 10 12 12 Humanitní vědy 4 4 10 10 12 12 14 14 17** 17** Umění 4 4 5 5 5 5 8 8 8* 8* Tělesná výchova 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 Jazyky 5 5 5 5 5 5 8 8 8* 8* Technologie 2 2 4 4 6 6 8 8 8* 8* Nealokovaný čas 28 28 21 21 21 21 20 20 51 51 * Volitelná podoba časové alokace mezi předměty ** Povinná časová alokace 5 % pro učební oblast historie Zdroj: ACARA (2012b) 204