197 Obrázek 2-1: Metapříběh metodiky národního testování sledovaných zemí – typické elementy Zdroj: vlastní zpracování – syntéza poznatků dílčích podkapitol Specifické aspekty metodik sledovaných národních testování pak jsou shrnuty v tabulkách 2-6 až 2-8. V tomto ohledu lze formulovat následující závěry: - Čtenářská a matematická gramotnost jsou nejčastěji testovanými základními gramotnostmi sledovaných států s tím, že další základní gramotnosti jsou testovány méně často (viz tabulka 2-6, srovnej s OECD 2013d, Eurydice 2009b). V tomto ohledu se strategie jednotlivých států liší, přičemž se ukazuje, že vyšší počet testovaných gramotností je více typický jednak pro testování na vyšším stupni střední školy a jednak pro testování za účelem formativního hodnocení žáků (viz např. Eurydice 2009b). Vývoj testu - Základní rámec vývoje testu – cíle testování, definice testovaných profilových oblastí a kognitivních procesů podle obsahu kurikula a k nim vymezení struktury/počtu testových položek, definice požadavků na strukturu testových položek ve vazbě na jejich obtížnost - Vytvoření testovacího nástroje – vymezení kontextu situace, vymezení typu testových položek (např. multi-choice, krátké odpovědi), formulace testové položky a hodnotícího klíče, stanovení očekávané obtížnosti testové položky, definice propojujících položek různých testů pro sledování změn v čase, vytvoření testovacího nástroje ve vazbě na základní rámec vývoje testu - Hodnocení kvality testových položek expertním panelem - Hodnocení kvality testových položek na reprezentativním výběrovém souboru žáků s následnou psychometrickou analýzou – data o obtížnosti testových položek, data o schopnosti testové položky diferencovat mezi žáky a další - Definice způsobů zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Vytvoření dotazníku s postojovými otázkami na ředitele, učitele a žáka Administrace testu - Definice přepravy testových materiálů, přísná bezpečnostní opatření - Vymezení odpovědností za průběh testování – manuály průběhu testování - Vymezení systému kontroly průběhu testování Vyhodnocení testu - Volba způsobu hodnocení a navazující školení hodnotitelů - Vytvoření systému kontroly hodnotitelů - Stanovení hodnotící metriky založené na Raschově modelu/IRT teorii pro definici bodového hodnocení a víceúrovňové škály ve vazbě na standardy - Vyhodnocení testu včetně změn dosažených výsledků v čase, aplikace pokročilých statistických metod Reporting výsledků testu - Reporting výsledků testu na různých úrovních – žák, třída, škola, území, země - Reporting výsledků testu vzhledem k dílčím charakteristikám žáků a vzhledem k profilovým oblastem kurikula - Reporting výsledků testu ve formě bodového hodnocení a dosažené úrovně s vazbou na dosažený standard 197