195 jsou následně posuzovány na expertní bázi (STA 2013). Současně jsou aplikovány tři fáze praktického ověřování kvality testů a testových položek (STA 2013): - První fáze představuje neformální pilotáž první verze testových položek na velmi malém výběrovém souboru testovaných žáků. Takto jsou zjišťována data spíše kvalitativní povahy, které se týkají mimo jiné otázek, z jakého důvodu žák nevyplnil konkrétní otázku. Identifikovány jsou ty testové položky, které nejsou součástí národního kurikula nebo které jsou nesrozumitelně formulovány. - Technický pretest, jako druhá fáze praktického ověřování, je rovněž realizován na spíše menším výběrovém souboru žáků a slouží pro finální úpravu testových položek pro pilotáž. - Třetí fází praktického ověřování kvality testů a testových položek je pilotáž realizována na reprezentativním vzorku žáků anglických škol (cca 6 000 žáků a 250 škol pro STA 2013). Žáci jsou v tomto ohledu vybíráni prostřednictvím stratifikovaného výběru, kdy proměnné region, typ školy a výsledky v předchozím hodnocení jsou využity pro explicitní stratifikaci. Na základě odpovědí žáků je následně hodnocena kvalita testových položek s využitím metod IRT127 teorie. Poznatky z tří výše uvedených fází praktického ověřování kvality testů a testových položek jsou využity pro přípravu vlastního testovacího nástroje, kdy jsou specifikovány mimo jiné informace týkající se kognitivní náročnosti testových položek. Podoba výsledného testu je pak upravena v souladu s vyžadovanou strukturací testových položek vzhledem k jejich typu (otevřené i uzavřené), náročnosti či obsahovému zaměření. Konečně poznamenejme, že v průběhu vývoje testů je aplikována řada metod kontroly jejich kvality, jako je například předběžná oprava testů dvěma nezávislými hodnotiteli (STA 2013). 2. Administrace testu Proces realizace testů je odpovědností škol a v rámci nich vybraných administrátorů. Testy jsou objednávány od externího dodavatele prostřednictvím internetového rozhraní, a to registrací žáků, kterých se testování týká. Učitel je odpovědný za výběr testu odpovídající úrovně žákových znalostí. Po doručení jsou testy uschovány a využity teprve v době realizace testování. Průběh realizace testů je specifikován v metodickém průvodci a liší se mezi jednotlivými vzdělávacími etapami. V případě vzdělávací etapy KS 2 lze průběh charakterizovat následujícím způsobem (STA 2012b): - registrace žáků účastnících se testování a realizace vlastního testu, - sběr testových materiálů od žáků a umístění těchto materiálů na bezpečné místo, - zaslání testových materiálů k vyhodnocení pověřenému subjektu – STA, - zaslání vyhodnocení testů zpět škole, a to jak v elektronické podobě, tak v podobě opravených materiálů. Průběh testování je kontrolován ze strany místních úřadů a anglické školní inspekce prostřednictvím neohlášených inspekcí (STA 2012b). 127 Item Response Theory 195