194 v tematických či hodnotících zprávách a na úrovni žáka vstupují také do písemných individuálních rozvojových plánů, které pro jednotlivé žáky zpracovávají jejich učitelé (viz Skolverket 2013b). 2.1.16 Velká Británie – Anglie V případě Anglie je předmětem našeho zájmu testování národního kurikula. Národní kurikulum bylo v Anglii zavedeno na konci 80. let 20. století. Jeho součástí byla rovněž definice navazujícího hodnotícího systému, který byl v původní podobě charakteristický (viz Bew 2011): - hodnocením pokroku ve vzdělávacích výsledcích žáků na desetistupňové škále vzhledem k formulovaným cílům všech předmětů národního kurikula pro jednotlivé etapy studia, - kombinací formativních i sumativních metod hodnocení, - kombinací interních metod hodnocení učitelem a externích metod hodnocení standardizovaným testem. Cílem takto nastaveného testování anglického národního kurikula se stalo zajištění informací o vývoji vzdělávacího systému Anglie (Eurydice 2009a). Původně vytvořený systém se však v praxi ukázal být příliš náročný na realizaci126 (např. Bew 2011) a prakticky již od svého vytvoření je neustále upravován ve směru (srovnej s UNESCO 2012g, Eurydice 2009a): - redukce počtu testovaných předmětů, nově s důrazem na klíčové předměty, - realizace externího testování ve vzdělávací etapě KS 1 plně prostřednictvím třídního učitele, - zrušení povinného externího testování ve vzdělávací etapě KS 3, - redukce hodnotící škály z 10 stupňů na 8 stupňů, - zpřesnění cílů a účelu. V současné době tak probíhá povinné externí testování národního kurikula ve vzdělávací etapě KS 1 v klíčových předmětech anglický jazyk, matematika a přírodověda (STA 2012a) a ve vzdělávací etapě KS 2 v klíčových předmětech anglický jazyk a matematika na výkonnostní úrovni 3-5 a 6 (viz STA 2012b). V případě vzdělávací etapy KS 3 není povinné externí testování národního kurikula definováno (STA 2012c) a pro vzdělávací etapu KS 4 jsou formulována různá hodnocení, z nichž nejčastějším je hodnocení GCSE (např. UNESCO 2012g). Zdůrazněme, že anglický vzdělávací systém je charakteristický dlouhou tradicí externího testování a vedle povinných testů nabízí možnost dobrovolného využití externích testů (např. STA 2012b). Metodické aspekty testování anglického národního kurikula budeme charakterizovat na příkladu testování ve vzdělávací etapě KS 2 s důrazem na testování vybraných aspektů anglického jazyka (viz STA 2013, STA 2012b). 1. Vývoj testu Proces vývoje nástrojů pro testování anglického národního kurikula lze charakterizovat následujícím způsobem. Primárním krokem celého procesu je podrobná analýza základních podkladových materiálů a jiných vstupních informací, které mimo jiné zahrnují anglické národní kurikulum, obsah obdobně orientovaných testů nebo zahraniční příklady dobré praxe. Na základě této analýzy jsou identifikovány vhodné oblasti testování, vhodné formáty a obsahové náměty testových položek a další poznatky, které 126 Takto například vůbec první testování národního kurikula pro vzdělávací etapu KS 1 v roce 1991 trvalo celkem 44 hodin jen v klíčových předmětech (viz Eurydice 2009). 194