193 1. Vývoj testu Odpovědnost za vývoj testů připadá ve Švédsku na expertní spolupráci Národní agentury pro vzdělávání se švédskými univerzitami a dalšími relevantními institucemi v oblasti vzdělávání (např. Gustafsson a Erickson 2013). Základním stavebním kamenem vývoje testů je švédské národní kurikulum, vzhledem k jehož oblastem jsou formulovány testové položky. Zdůrazněme snahu naplnit principy co nejširšího pokrytí kurikula testovými otázkami a co nejlepšího využití výsledků testových položek. Z tohoto důvodu je rovněž prováděna pilotáž testových položek na výběrovém souboru cca 500 žáků náhodně vybraných škol s následným vyhodnocením jejich kvality prostřednictvím statistických metod (např. otázka znevýhodnění některých skupin žáků, hodnocení odchylek mezi roky hodnocení apod.). Testové položky nabývají různé podoby od písemných úloh přes úlohy ústní, úlohy pro čtení a porozumění až po úlohy určené pro práci ve skupině. Různorodost otázek je primárně umožněna tím, že hodnocení testových položek provádí učitel třídy. Konečně součástí testů jsou i testové položky využité v dřívějších letech, které umožňují sledovat vývoj vzdělávacích výsledků v čase (viz Skolverket 2013a, Skolverket 2013b). 2. Administrace testu Administrace švédského národního testování klade důraz na standardizaci průběhu tak, aby stejné podmínky platily pro všechny. Takto je pro učitele k dispozici manuál s podrobnými pokyny jak k administraci testů, tak k vyhodnocení testů. Obecný postup realizace švédského národního testování pak sleduje následující kroky. Švédské národní testování je prováděno v písemné podobě ve předem stanoveném časovém období cca dvou měsíců. Sady testů jsou objednávány ředitelem školy prostřednictvím elektronické žádosti, která je směřována na Národní agenturu pro vzdělávání. Testové sešity jsou doručovány centrálně v zapečetěné podobě. Následně jsou informováni žáci a jejich rodiče o plánovaném průběhu národního testování, které je realizováno v souladu s připravenou metodikou. Poznamenejme, že testované předměty jsou rozděleny do několika tematických oblastí vyučovaných v rámci kurikula a vůči nim je provedena řada dílčích testování. Takto je například testování švédského jazyka ve 3. roce studia rozděleno do celkem 8 testovaných bloků po cca 40-60 minutách a probíhá v několika dnech (srovnej s Nutsche et al. 2011c). Hodnocení testů je prováděno učitelem třídy s využitím průvodce pro hodnocení testových položek (viz Skolverket 2013b). Přístup k opravování testů třídními učiteli je spojen s hrozbami týkajícími se spolehlivosti výsledků. Takto například Gustafsson a Erickson (2013) hovoří o existenci významných rozdílů ve známkovacích praktikách jednotlivých učitelů a doporučují opravovat testy více učiteli. 3. Vyhodnocení a reporting výsledků testu S výsledky testů opravenými učitelem jsou primárně seznámeni žáci a jejich rodiče. Vedle toho jsou výsledky za žáky školy reportovány na národní úroveň, kde je provedeno výsledné vyhodnocení vzhledem k ukazatelům (viz Skolverket 2013a): - procenta správných odpovědí, - dosažené výsledné známky do roku 2013 na třístupňové škále, od roku 2013 na šestistupňové škále A-F. Současně jsou dosažené výsledky národního testování rozloženy vzhledem k dílčím charakteristikám, jako jsou například typy úloh či charakteristiky žáků (Skolverket 2013a). Analýzy a výsledky testů jsou veřejně publikovány, a to až do úrovně jednotlivých škol. Výsledky národního testování jsou rovněž zveřejňovány 193