192 5. Reporting výsledků testu Reporting výsledků NAEP testování je primárně ovlivněn jeho cílem, který se zaměřuje na podání informací o výsledcích vzdělávání na národní a státní úrovni. Za tímto účelem jsou vydávány tzv. karty reportingu jednotlivých testovaných předmětů, a to jednak pro hodnocená území, tj. území USA, států a participujících urbánních okrsků a jednak pro sledované charakteristiky žáků. Zohledněn je současně vývoj v čase. Zdůrazněme, že NAEP testování neposkytuje výsledky pro jednotlivé žáky či školy, kteří je však mohou obdržet na vyžádání (viz US DOE 2009a, US DOE 2010b). Od roku 2011 jsou v USA diskutovány úvahy o nové podobě NAEP, zejména pak ve vazbě na cíle (viz NCES 2013): - posílit roli NAEP testování jako nezávislého zdroje informací o stavu K-12 vzdělávání v klíčových oblastech kurikula, - využít potenciál realizace NAEP testování s využitím ICT technologií, - posílit partnerství federální vláda – stát pro sdílení informací a výsledků, - využít výsledky NAEP testování pro identifikaci nejlepších praktik. 2.1.15 Švédsko V případě Švédska je předmětem našeho zájmu švédské národní testování na základních a středních školách. Poznamenejme, že testování má ve švédském vzdělávacím systému dlouhodobou tradici sahající až do 40. let 20. století, nicméně současný systém testování je zaváděn v kontextu reformních procesů zahájených na počátku 90. let 20. století (viz Skolverket 2005). Cílem švédského národního testování je (viz např. Skolverket 2013a, Skolverket 2013b, Nusche et al. 2011c): - zajistit rovný a spravedlivý způsob zkoušení pro všechny žáky, - zajistit informace potřebné k hodnocení švédského vzdělávacího systému. Švédské národní testování je realizováno na konci jednotlivých vzdělávacích etap, tj. ve 3., 6. a 9. roce studia a na konci vyššího stupně střední školy, přičemž povinně se týká následujících předmětů (viz Skolverket 2013b, Nusche et al. 2011): - švédský jazyk a matematika ve 3. roce studia, - švédský jazyk, matematika a anglický jazyk v 6.125 a 9. roce studia s rozdělením žáků do výběrových souborů a přiřazením vždy jednoho přírodovědného předmětu (biologie, fyzika, chemie) a jednoho socio-vědního předmětu (geografie, historie, religionistika, sociální studia) pro každý výběrový soubor, - švédský jazyk, matematika a anglický jazyk pro vyšší stupeň středních škol s dalšími testovanými předměty v závislosti na typu školy a programu. Švédské národní testování je celoplošné a probíhá každý rok (viz např. Nusche et al. 2011e). Metodické aspekty švédského testování pak lze charakterizovat následujícím způsobem (viz např. Skolverket 2013a, Skolverket 2013b, Gustafsson a Erickson 2013). 125 Dříve dlouhodobě v 5. třídě, od roku 2012 posun do 6. třídy (viz např. Nusche et al. 2011c, UNESCO 2012e) 192