190 proporčně vyšší počet žáků ve stratech s nízkým počtem entit (např. neveřejné školy s vysokým podílem žáků etnických minorit) tak, aby byla zachována reprezentativnost šetření. Poznamenejme, že výběr v rámci definovaných strat probíhá náhodně jak vzhledem k výběru škol, tak vzhledem k výběru žáků. Každá škola straty a každý žák školy mají stejnou pravděpodobnost být zařazen do výběrového souboru škol a žáků. Rozsah výběrového souboru je závislý na tom, zda národní NAEP testování probíhá samostatně nebo ve spojení s NAEP testováním na úrovni států. V prvním případě se rozsah výběrového souboru pohybuje kolem 0,4 % populace příslušného testovaného ročníku – cca 14 tisíc žáků, ve druhém případě pak kolem 4 % populace – cca 140 tisíc žáků (US DOE 2009a). 2. Vývoj testu Vývoj položek testu respektuje vlastní podstatu NAEP testování – identifikovat pokrok ve výsledcích vzdělávacího procesu v USA. Primárním východiskem je v tomto ohledu tvorba základního rámce NAEP testování, tj. cílů testování v návaznosti na vymezený testovaný obsah vzdělávání (US DOE 2009a). Rámec NAEP testování obsahuje (US DOE 2010b): - popis specifických znalostí a dovedností testovaných v každém předmětu, - popis typů testových položek, procesu jejich tvorby a hodnocení. Rámec NAEP testování slouží k vývoji položek testu, které jsou konstruovány expertním týmem a následně posuzovány odbornou komisí, mimo jiné vzhledem k souladu položek testu s definovaným rámcem NAEP testování (US DOE 2010b). Schválené položky testu jsou zaneseny do databáze, a pak seskupovány do podoby bloků testových položek s podobným obsahovým zaměřením. Srozumitelnost položek testu je ověřována v malých pracovních skupinách žáků. Po úpravách a schválení položek testu odbornou komisí je provedena a následně vyhodnocena pilotáž položek testů. Vyhodnocení prostřednictvím statistických a psychometrických metod (např. DIF analýza pro identifikaci vazeb výsledků pilotáže k socioekonomickým charakteristikám žáků) umožňuje závěrečný výběr blokově seřazených položek pro testovací nástroj. Poznamenejme, že spolu s testovými položkami je vyvíjen i jejich průvodce hodnocením (viz US DOE 2009a). Testové položky NAEP hodnocení nabývají různých podob a zahrnují vedle multi-choice otázek rovněž otevřené otázky s potřebou krátké či delší odpovědi. Na internetových stránkách NAEP testování je možné nalézt vzorové testy, nicméně určitý podíl otázek zůstává v utajení z důvodu jejich využití pro sledování časových trendů121. Součástí NAEP testování je také dotazník pro žáky, učitele a ředitele. V případě žáků se dotazník zaměřuje na identifikaci vlastních návyků k učení a na názory týkající se vnitřního prostředí školy. V případě učitelů je dotazník věnován zejména jejich výukové strategii, v případě ředitelů se dotazník ptá na názory vztahující se k vlastní škole. Konečně poznamenejme, že speciální pozornost při formulaci testu je věnována problémům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (US DOE 2009a). 3. Administrace testu NAEP testování probíhá v tištěné formě ve spolupráci odpovědného národního úřadu a vybraného subdodavatele služeb. Subdodavatel služeb je odpovědný za následující činnosti (US DOE 2009a): 121 Ve své podstatě se jedná o kotvící otázky umožňující sledovat vývoj odpovědí žáků v čase (UD DOE 2009a). 190