189 - hlavní NAEP testování s využitím metodik vyvíjených od 90. let 20. století, - dlouhodobé NAEP testování navazující na metodiky z jeho počátků119. Tabulka 2-5: NAEP testování v USA – předměty, zahrnuté školy a ročník testovaných žáků Typ NAEP testování Předměty Účastnící se školy Ročník žáků Hlavní národní - čtení, psaní - matematika - přírodověda - historie USA - ekonomie - geografie - umění - občanská výchova - jiné veřejné i soukromé ročník 4, 8 a 12 Hlavní státní/urbánní* - čtení, psaní - matematika - přírodověda veřejné ročník 4 a 8 Dlouhodobé národní - čtení - matematika veřejné i soukromé 9, 13 a 17 let * Pilotní testování na vybraných urbánních okrscích Zdroj: US DOE (2009a) Poznamenejme, že dlouhodobé NAEP testování je realizováno jednak v méně předmětech než NAEP hlavní testování (viz tabulka 2-5) a jednak méně často – v pětiletých časových intervalech. Od roku 1990 je hodnocení NAEP doplněno rovněž o možnost testování na úrovni států USA s následným srovnáním s referenční hodnotou celého území USA. Poznamenejme, že v roce 2001 se účast států USA na hodnocení NAEP stala závaznou120 ve vazbě na možnost čerpat prostředky programu No Child Left Behind (viz US DOE 2009a). Tabulka 2-5 uvádí základní charakteristiky různých typů NAEP testování vzhledem k testovaným předmětům, typům účastnících se škol a ročníkům testovaných žáků. Zdůrazněme, že v daný rok nejsou testovány všechny předměty, nýbrž pouze soubor vybraných předmětů (US DOE 2009a). Metodické aspekty hlavního NAEP testování lze charakterizovat následujícím způsobem. 1. Tvorba výběrového souboru testovaných žáků První krok metodiky realizace hlavního NAEP testování je spojen s tvorbou reprezentativního výběrového souboru testovaných žáků a škol. Aplikován je v tomto ohledu stratifikovaný náhodný výběr, v rámci kterého jsou pro explicitní stratifikaci využity proměnné lokalizace školy vzhledem k definovaným regionům, typ školy, podíl žáků etnických minorit na celkovém počtu žáků, úspěšnost školy v národních testech a průměrný příjem v lokalitě. Využití explicitní stratifikace sleduje mimo jiné cíl zahrnout 119 V roce 2004 došlo k sjednocení metodik prostřednictvím realizace přemosťujícího hlavního a dlouhodobého NAEP testování tak, aby bylo možné srovnat výsledky obou druhů NAEP hodnocení (US DOE 2009a). 120 V rámci testování čtenářské a matematické gramotnosti v rocích 4 a 8 studia (viz US DOE 2009a). 189