187 na hodnocení kompetencí (srovnej s DIC 2012b). Při utváření základního rámce vývoje testu je respektován zájem o (srovnej s DIC 2012b): - hodnocení definovaných standardů národního kurikula jednotlivých předmětů ve vazbě na kompetence, - zohlednění schopnosti položek testu diferencovat mezi žáky na základě obtížnosti. Za tímto účelem jsou při přípravě NPZ testů primárně stanoveny počty položek vzhledem k požadovanému standardu a taxonomické obtížnosti. Doporučené poměry jsou v tomto ohledu 30 % položek pro znalost, 35 % položek pro porozumění a aplikaci a 35 % položek pro řešení nových úkolů. Následně jsou utvářeny testové položky, u kterých je vždy uveden cíl testové položky, standard, taxonomická obtížnost a obtížnost vzhledem ke čtyřem definovaným úrovním kompetencí. Testové položky jsou spojovány do kompaktnějších bloků ve vazbě na úvodní zadání (srovnej s DIC 2012b). Kvalita utvářených položek je hodnocena vzhledem k otázkám validity, reliability, objektivity a citlivosti. Důraz je zejména kladen na věcný obsah, tj. soulad otázky s definovanými cíli NPZ. Pro stanovení obtížnosti otázek jsou využívány zkušenosti z NPZ testování minulých let, na nichž proběhlo hodnocení obtížnosti podle zastoupení správných a nesprávných odpovědí žáků. Hodnocena je tak rovněž schopnost testové položky rozlišit mezi odpověďmi jednotlivých žáků (viz DIC 2005, DIC 2012b). Vzhledem k typům jsou využívány jak multi-choice testové položky, tak otevřené testové položky s krátkou i delší odpovědí. Obecnou snahou je preferovat menší počet typů testových položek a obtížnější otázky řadit na konec (DIC 2005). 2. Administrace testu Administrace NPZ testování klade hlavní důraz na standardizaci průběhu tak, aby stejné podmínky platily pro všechny. Koordinace NPZ testování je odpovědností DIC, nicméně vlastní realizace je svěřena škole, a to v souladu s metodickými pokyny (viz Pravilnik o nacionalnem preveranju znanja v osnovni šoli), na které navazuje zpracování školního plánu realizace testování. Školní plán upřesňuje kdo, kdy, kde a jak odpovídá za realizaci NPZ testování na příslušné škole (viz Domajnko et al. 2012). Primárním krokem v rámci realizace NPZ testování je přihlášení školy k testování. V tomto ohledu je zásadní dobrovolný charakter NPZ testování v 6. roce studia, což vede k potřebě registrovat žáky škol majících zájem o účast v testování (DIC 2012a). NPZ testování probíhá v písemné formě s využitím tištěných testových sešitů, které jsou na každou školu doručovány centrálně, a to nejpozději 3 dny před vlastní realizací šetření. Délka testu pro jednotlivé předměty se pohybuje kolem hodiny a v jednom dni je realizováno testování pouze jednoho předmětu pod dohledem jmenovaného učitele (viz Domajnko et al. 2012, Pravilnik o nacionalnem preveranju znanja v osnovni šoli, DIC 2012a). Hodnocení NPZ testování v 6. roce studia provádí proškolení učitelé příslušných škol, jako součást svých pracovních úvazků, a to s využitím poskytnutých pokynů k hodnocení (viz DIC 2012a). Výběr hodnotících učitelů je prováděn tak, aby bylo odstraněno spojení učitele a testované třídy (viz Pravilnik o nacionalnem preveranju znanja v osnovni šoli). Hodnocení NPZ testování v 9. roce studia je odpovědností DIC (viz DIC 2012a). Pro opravy a hodnocení testů je využíván elektronický nástroj ve vazbě na ID kód každého žáka (viz Domajnko et al. 2012). Výsledky jsou žákům poskytovány do cca 14 dní až 1 měsíce (viz DIC 2012a). 187