186 k velikosti sídla obce nebo území lokalizace školy. Konečně uveďme, že hodnocení výsledků je provedeno jak pro celý test, tak pro jednotlivé typy testových položek vzhledem k obsahu či úrovni kognitivní náročnosti (viz NÚCEM 2012b). Výsledky testů jsou základním školám poskytovány nejpozději do dvou měsíců, a to v elektronické podobě i v písemné podobě výsledkových archů (viz NÚCEM 2012a). 4. Reporting výsledků testu Reporting výsledků CTŽ respektuje jeho cíle orientované na srovnání výsledků žáků a škol mezi sebou. Takto NÚCEM v rámci hodnotícího procesu zpracovává výsledky na úrovni žáků, škol a území a zasílá je zpět na relevantní místa, primárně na školy. Informace týkající se úrovně škol, zřizovatele a území jsou současně veřejně prezentovány prostřednictvím internetového rozhraní a umožňují tak srovnání výsledků jak mezi školami či územími, tak vzhledem k průměrným hodnotám celé Slovenské republiky. Doplněny jsou přitom statistiky o počtu žáků se zdravotním znevýhodněním. Možnost srovnání s průměrnými agregovanými hodnotami se nabízí rovněž na úrovni žáka s identifikací jeho vzdělávacích potřeb (srovnej s NÚCEM 2012a). 2.1.13 Slovinsko V případě Slovinska je předmětem našeho zájmu v rámci sledování dosažené úrovně základních gramotností tzv. národní prověřování znalostí žáků základních škol (dále jen NPZ testování), které bylo legislativně zakotveno v roce 2005 (viz Pravilnik o nacionalnem preveranju znanja v osnovni šoli). Cílem NPZ testování je zjistit dosaženou úroveň znalostí žáků na konci 2. a 3. cyklu vzdělávání na základní škole, tj. v 6. a 9. roce studia, a to ve vztahu k definovaným standardům kurikula, a tímto způsobem zajistit informace o cílech vztažených ke kvalitě vzdělávání respektive k rovným příležitostem (DIC 2012a). Hodnocení je prováděno každoročně, přičemž účast žáků 6. roku studia je dobrovolná, zatímco účast žáků 9. roku studia povinná (Domajnko et al. 2012, Brejc et al. 2011). NPZ testování probíhá ve třech předmětech (viz UNESCO 2011, DIC 2012a): - ve slovinštině, matematice a cizím jazyce v 6. roce studia, - ve slovinštině, matematice a třetím předmětu v 9. roce studia. Třetí předmět v 9. roce studia je vybírán pro každou školu centrálně ministerstvem z nabídky čtyř povinných předmětů vyučovaných na slovinských základních školách. Takto jsou v podstatě vytvořeny čtyři výběrové soubory škol pro realizaci testování ve čtyřech vybraných předmětech. Poznamenejme, že školy mají možnost účastnit se testování ve všech čtyřech předmětech, tedy absolvovat NPZ testování celkem v šesti předmětech (viz DIC 2012a, UNESCO 2011, Domajnko et al. 2012). NPZ testování je celoplošným typem hodnocení s účastí všech žáků příslušné kohorty (viz Pravilnik o nacionalnem preveranju znanja v osnovni šoli). Metodické aspekty NPZ testování lze charakterizovat následujícím způsobem. 1. Vývoj testu Odpovědnost za vývoj testů připadá v případě Slovinska na Národní vzdělávací institut (dále jen DIC) ve spolupráci s dalšími expertními institucemi jednotlivých předmětů – předmětové komise (srovnej s DIC 2012a). Vývoj položek testu vychází z formulace vzdělávacích cílů NPZ testování a je orientován 186