177 2.1.9 Nový Zéland V případě Nového Zélandu není přístup na bázi celonárodního testování aplikován. Pro představení způsobů sledování dosažené úrovně základních gramotností jsme proto vybrali projekty národního výběrového šetření škol National Education Monitoring Project (dále jen NEMP) a navazující National Monitoring Study of Student Achievement (dále jen NMSSA), které jsou založeny na obdobné metodice. Projekty NEMP a NMSSA jsou zaměřeny na hodnocení a porozumění výsledkům žáků novozélandských základních škol napříč cíli novozélandského kurikula, a to včetně vztahů těchto výsledků k postojům žáků. Projekt NEMP probíhal v období let 1995-2010, projekt NMSSA na projekt NEMP časově navazuje a zohledňuje přechod Nového Zélandu na systém národních standardů (viz Nusche et al. 2011a). Hodnocení NEMP a NMSSA probíhá v rámci všech výukových oblastí novozélandského kurikula, a to ve čtyřletých cyklech pro každou jednu výukovou oblast a pro čtvrtý a osmý rok studia. Čtyřletý časový interval mezi hodnoceními jedné výukové oblasti umožňuje identifikaci trendů ve výsledcích vzdělávání. Při hodnocení jsou zohledněny rovněž další aspekty novozélandského kurikula, jako jsou například klíčové kompetence (viz Allan 2012). Metodika realizace šetření NEMP a NMSSA sleduje následující dílčí kroky (viz Gilmore et al. 2011, Allan 2012). 1. Tvorba výběrového souboru testovaných žáků První krok metodiky realizace šetření NEMP a NMSSA je spojen s tvorbou reprezentativního výběrového souboru účastnících se žáků a škol. Takto jsou do základního souboru zahrnuty všechny školy s možností omezení například ve vztahu k velikosti škol115. Počet škol a žáků zařazených do výběrového souboru šetření je mezi jednotlivými roky různý. V roce 2010 se šetření NEMP týkalo 80 škol pro 4. ročníky a 80 škol pro 8. ročníky, přičemž z každé školy participovalo na šetření 18 žáků (Gilmore et al. 2011). Pro šetření NMSSA se počítá s výběrovým souborem 100 škol s 25 participujícími žáky (Allan 2012). Školy i žáci v nich jsou do výběrového souboru vybíráni náhodně, přičemž pravděpodobnost výběru školy je úměrná jejímu počtu žáků. Míra účasti škol zařazených do výběrového souboru se v šetření v roce 2010 pohybovala na hodnotě 97 % (Gilmore et al. 2011). Takto je zajištěna vysoká reprezentativnost vzorku vzhledem k participaci škol i žáků. Školy neakceptující svou účast v šetření jsou nahrazeny školami podobných charakteristik. 2. Vývoj testu Výběr testových položek šetření NEMP a NMSSA vychází z několika základních principů. Primárně se jedná o výběr takových položek, které reprezentují významnou oblast novozélandského kurikula. Druhý princip zdůrazňuje bohatství informací o žákovi, které lze získat z výstupů šetření. Třetí princip je spojen s potřebou motivovat žáky k aktivní účasti v šetření prostřednictvím podnětných a zábavných testových položek, s čímž rovněž úzce souvisí rozmanitost typů úkolů jako čtvrtý princip. Mezi typy testových položek šetření NEMP a NMSSA patří: 115 Takto byly ze základního souboru škol šetření NEMP v roce 2010 vyloučeny školy s méně než 18 žáky ve 4. nebo 8. roce studia. Tento krok neměl vliv na reprezentativnost vzorku, neboť předchozí šetření ukázala neexistenci statisticky významných rozdílů ve výsledcích mezi vzorkem velmi malých škol na jedné straně a základním souborem škol na straně druhé (Gilmore et al. 2011). 177