176 Hodnocení testů z cizího jazyka a matematiky je zajištěno jeho elektronickou povahou. V případě tištěné povahy testování norského jazyka je správnost odpovědí žáků zanesena do elektronického systému učitelem s využitím metodického manuálu (NDET 2013). 3. Vyhodnocení testu Volba elektronické podoby zadávání výsledků jednotlivých žáků umožňuje počítačově založené vyhodnocení norského národního testování. Díky tomuto přístupu získávají cílové skupiny zpětnou vazbu do cca sedmi týdnů od realizace testu (viz NDET 2013). Vedle základních informací o správnosti odpovědí na jednotlivé testové položky je hodnocení výsledků žáků založeno na konstrukci víceúrovňové škály, která má pro národní testování v 5. roce vzdělávání tři úrovně a v 8. a 9. roce vzdělávání pět úrovní. Hranice intervalů úrovní odpovídají rozložení výsledků žáků 25 % - 50 % - 25 % pro tříúrovňovou škálu respektive 10 % - 20 % - 40 % - 20 % - 10 % pro pětiúrovňovou škálu (NDET 2010, Nusche et al. 2011b). Takto konstruované úrovně jsou následně využity pro hodnocení postavení žáka nebo pro rozdělení četností výsledků žáků v rámci školy. Vedle toho jsou rovněž počítány ukazatele střední hodnoty a variability dat z údajů týkajících se zařazení žáků do dosažených úrovní vzdělávání (NDET 2013). Konečně uveďme, že výsledky jsou rovněž diferencovány vzhledem k dílčím proměnným – např. pohlaví, socioekonomický původ a jazykový původ žáka, charakteristiky školy (viz NDET 2012, Nusche et al. 2011b). 4. Reporting výsledků testu Reporting výsledků norského národního testování je zaměřen na několik cílových skupin (viz NDET 2013, NDET 2010, Nusche et al. 2011b): - Hlavním cílem norského národního testování je poskytnout informace o dosažení kompetenčních cílů národního kurikula. V tomto ohledu je klíčový reporting výsledků vůči řídícím autoritám na národní i municipální úrovni. Zřizovatel tak dostává informace o jím spravovaných školách v kontextu srovnání s referenční agregovanou hodnotou všech škol. Zároveň zřizovatel nedostává informace o žácích jím spravovaných škol. Ředitel školy má přístup k výsledkům žáků, tříd a školy, a to v kontextu srovnání s referenční hodnotou za všechny školy Norska (srovnej s NDET 2013). - Vedlejším cílem norského národního testování je využití jeho výsledků pro formativní účely. V tomto kontextu získává žák informace o svých výsledcích jak za jednotlivé položky testu, tak celkově. Výsledky žáka jsou současně zasazeny ve vymezených víceúrovňových škálách respektive ve srovnání s agregovanou hodnotou výsledků všech žáků. O výsledcích žáků je informován rovněž učitel a rodič (srovnej s NDET 2013). Norské národní testování odmítá sestavování žebříčků škol jejich úplným zveřejněním. Takto jsou na internetové stránky národního testování umisťovány v otevřené sekci pouze agregované údaje za municipality. Výsledky za školy a žáky jsou uvedeny pouze v chráněné sekci internetových stránek národního testování (viz NDET 2013). Poznamenejme však, že reálně jsou výsledky škol otiskovány v médiích a že kritika norského národního testování se mimo jiné týká nevhodnosti náhodného výběru předmětů pro standardizaci poznatků, nedostatečné schopnosti otázek poznat komplexní znalosti žáků a spíše omezeného propojení kompetenčních cílů kurikula s obsahem národních testů (viz Nusche et al. 2011b). 176